Minkä laulun sanoja rakastat? Jaa ne tässä!

Joka aamu on armo uus, miksi huolta siis kantaa, on yksi suosikeistani -mono

Miksi kirkolla on töissä nii ihania ihmisiä? Tai ainakin tääl on niin ihania etten oo muualla tavannu yhtä ihania ja välittäviä..

Kiitos mukavasta palautteesta 😊
Tuohon miksi kysymykseen voisi olla yksi vastaus. Asenne toisia ihmisiä ja elämää kohtaan. Asenne, joka nousee samoista arvoista.
-mono

miks elämä on aina pelkkää paskaa?

Hmm, melko filosofinen kysymys. En osaa vastata siihen, miksi sinun kokemuksesi on se, mutta jotain muutosta pitäisi varmaan saada aikaan jos tilanne on tuo. -Sanna-

Mitä kuuluu tavalliseen nuorisotyönohjaajan työpäivään? Entä mitä "epätavalliseen"? :D

Se riippuu ihan siitä millaisessa paikassa työtään tekee. Seurakunnan nuorisotyönohjaajan työpäivä voi olla vaikkapa sellainen, että aamulla käy jossakin koululla, päivällä on kokous, sitten vapaata ja illalla vielä vaikka nuortenilta. Itse olen erityisnuorisotyönohjaaja ja esimerkiksi eilen ja tänään olen Wknd-festareilla pitämässä selviämisasemaa, vähän erilaisia työpäiviä nämä. -Sanna-

minuu alkaa ahistaa joskus iltasin, ku ei oo mitää tekemist eikä ketää kelle puhuu. tulee sellanen inhottava tyhjyyden tunne.. kaikki ikävät jutut pyörii mieles ja tuntuu et kaikki vihaa. tulee pyörittyy sängys, eikä uni tuu ja ahistus kasvaa. mitä tää voi olla ja mitä teen? :/

Hmm, luulen että jos uni ei meinaa tulla, niinon aika yleistä että alkaa kelaamaan kaikenlaisia asioita ja öisin ne alkavat myös tuntua suuremmilta kuin oikeastaan ovatkaan. Itse tykkään tehdä iltaisin jotain, mikä saa ajatukset muualle ja minut väsymään, kuten vaikka lenkillä käynti. Mutta jos unettomuus alkaa olla pitkäaikaista, niin kannattaa kyllä kääntyä lääkärin puoleen. -Sanna-

Miksi kymmenen käskyä on erilaiset jos ne googlaa suomeksi tai englanniksi? Eikö kyseessä ole niin keskeinen opinkappale, että sen pitäisi olla sama yli kieliryhmien.

Englanniksi on olemassa useita erilaisia Raamatun käännöksiä, ihan niin kuin suomenkielinenkin uusin käännös eroaa edellisestä jonkin verran. En ole mikään englanninkielisen Raamatun asiantuntija, mutta ainakin joku versio käskyistä on muistaakseni aika samankaltainen kuin suomenkielinen. Osaan vain sanoa, että ainakin suomalaisen uusimman käännöksen tarkoitus on mukailla mahdollisimman hyvin alkukielistä tekstiä. -Sanna-

Heräsin tänä aamuna siihen, kun ovella kävi jehovantodistajia. He antoivat jonkun vihkon, jossa on lähes kaikki Raamatun tapahtuma. Miksi he puhuvat Jumalasta Jehovana? Joskus oon ymmärtänyt ettei he oo kristittyjä. Miksi sitten he käyttää meidän pyhää kirjaa omanaan? Puhutaaks Raamatus Jehovasta?

Jehova-nimi tulee vanhasta testamentista, jossa sitä käytetään Jumalasta puhuttaessa. Käsittääkseni sen käyttö perustuu ajatukseen siitä, että se on ikäänkuin "alkuperäinen" nimi Jumalalle. Jehovan todistajat ovat kristillisperäinen uskontokunta. Omasta näkökannastaan he saattavat kutsua itseään kristityiksi, mutta opilliset erot esimerkiksi luterilaisuuteen ovat niin merkittävät, ettei heitä lueta kristityiksi. Samalta pohjalta siis kuitenkin ponnistetaan, mutta aika erilaisiin suuntiin. -Sanna-

Miksi ei saa mennä isoseksi tai käyttää albaa jos ei kuulu kirkkoon? Toinen vanhempani ei suostu siihen että minut kastetaan, mutta haluaisin kuitenkin tehdä samoja asioita kuin muut.

Ei ole olemassa mitään yksiselitteistä sääntöä, etteikö kirkkoon kuulumaton voisi olla isonen. Toki rippikoulu pitää olla käytynä, mutta muuten asia on seurakunnan linjasta kiinni. En tiedä mihin seurakuntaan kuulut, mutta mietin, oletko saanut selkeät perustelut sille miksi näin on? -Sanna-

miksi joissain seurakunnissa isoset saa palkkaa, mutta joissain ei?

Se johtunee ihan vaan siitä, että seurakunnissa on erilaisia perinteitä asian suhteen. Usein jos rahaa isosille maksetaan, niin kyse on jostain kiinteästä palkkiosummasta, ei varsinaisesta palkasta. Joissain seurakunnissa taloustilanne on myös parempi kuin toisissa ja siksi maksaminen on mhdollista. -Sanna-

Minkä kirjan luit viimeksi hyppäämättä yli yhtään kohtaa?

Agatha Christien Hänet täytyy tappaa. Oli hyvä 😊 -Sanna-

Onko viiltely synti?

Se rikkoo käskyä 5., eli älä tapa. Ei saa vahingoittaa toisia eikä itseään. Muista kuitenkin rakas ystävä, että syntiä voi tehdä teoin, sanoin ja ajatuksin.
Synti on se joka erottaa meitä Jumalasta.

Pastori Peltola

kauan sä oot uskonu jumalaan?

Enpäs osaa sanoa kuinka kauan :) Olen kasvanut uskoon, eli kolmisenkymmentä vuotta sitten kai :)

Pastori Peltola

Minulla on mutismi diagnoosi, mutta perhe vain haukkuu sen takia

Just.
Tuleeko sulla mieleen ketään, joka ois auktoriteetti/kova tyyppi sun perheen silmissä, joka vois kertoa niille, että on kyse sairaudesta eikä vaan siitä että murjotat/haluut olla vaikea/muuten vaan ärsyttää?

Pastori Peltola

mua pelottaa se mitä tapahtuu kuoleman jälkee.. uskon jumalaan, mutta silti. mun ruumishan joko poltetaan tai laitetaan maan alle. missä taivas sit on? ja missä se ikuinen paratiisi sitten on?

Me ihmiset havaitsemme 4 ulottuvuutta. Nykyisten fysiikan teorioiden mukaan niitä voi olla kymmenenkin.
Maailmankaikkeudessa on paljon mistä emme tiedä yhtään mitään, mutta kristittyinä voimme luottaa Jumalan lupaukseen, että hän on antanut ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen vaan saisi iankaikkisen elämän. Se lupaus on annettu meille kasteessa.

Pastori Peltola

Miten saa perheen ymmärtämään ettei mutismi ole päätös vaan ns.pakko?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mutismi
Hanki lääkäriltä diagnoosi?

Pastori Peltola

no jos se haava on käsivarres... tiäks.

No sitten riippuu kuinka syvä se haava on. Jos se repeytyy koko ajan ja vuotaa verta uudestaan ni sit kannattanee tikkailla :)

Pastori Peltola

milloin haava on liian syvä? siis niin syvä että se vaatis tikkejä..

Riippuu varmaan missä haava sijaitsee. Kannattaa kysäistä tarkemmin vaikka lääkäriltä tai sairaanhoitajalta :)

Pastori Peltola

mie haluisin kysyy jotain, ku vastailette nii järkevästi aina, mutten keksi mitää kysmyst :(

Kiva kuulla :3 terveisiä #ripari'lta

Pastori Peltola

onks hölmös jos pyytää jotain rukoilemaan itsensä puolesta? tai jos itse rukoilee itellee esim terveyttä...?

Ei se ole hölmöä lainkaan. Itsensä puolesta on hyvä rukoilla.

Pastori Peltola

tänään oli konfirmaatio :)

Jee!

Moi en oo ennen kirjottanu tänne mitään, mut nyt tuntuu että on pakko kun en tutuille uskalla tästä puhua. Mutta oon huomannu että oon valehedellut ihmisille joistain asioista mitä en oo uskaltanu niille sanoo. Haluun tästä eroon ja muutenkin on tuntunu joskus siltä että jumala ei oikein kuule.

Jumala vastaa aina. Joskus vastaus on kyllä, joskus ei ja joskus se on, että odota.
Ihanaa kuulla, että haluat eroon valehtelemisesta. Ainakin itse koen että valehtelu lähinnä on vaikeuttanut omaa elämääni aiemmin ja siksi en sitä suosita.

Rukoilen sulle voimaa ja viisautta <3

Pastori Peltola

Jos sanotte että jumala on aina ollut, niin mistä se on tullut? se on oikeasti tosi ahdistava kysymys. Mistä kaikki on ihan ensiksi lähtenyt ja miten se on tapahtunut? mitä oli ennen maapalloa? mistä avaruus tuli? mistä maailman kaikkeus ja sen ulkopuolella olevat jutut tuli..

Uskomme mukaan Jumala on ikuinen. Ei kannata lähteä miettimään asiaa sitä kautta, että Jumala toimisi ajassa samalla tavalla kuin ihmiset, eli aika vaan virtaa eteenpäin, emmekä voi sille mitään. Jumala on kaikkien ulottuvuuksien ja kaiken mikä on, Luoja.

Tiede on saanut aika paljon selville siitä, miten Jumala on monia asioita luonut, mutta suuresta osasta on vain arvauksia ja teorioita, miten ne ovat luotu ja millaisia ne oikeasti ovat.

Kaikki mikä on, on saanut alkunsa Jumalasta. Näin uskomme kristittyinä.

Pastori Peltola

Kuinka kauan siitä on kun aatami ja eeva luotiin?

Jaa a. Raamatun luomiskertomus vastaa siihen miksi ihminen on luotu. Se kertoo siitä, että Jumala on luonut ihmisen ja kaiken olevan, mutta se ei kommentoi sitä milloin maailma on luotu, muuten kuin aikojen alussa.

Pastori Peltola

pelaatko pokemon go:ta?

Kyllä pelaan :)

Pastori Peltola

ahdistaa epäusko :/ haluisin uskoa vahmemmin.. en vaan saa sitä mistään, se ei tuu. ja siitä kuitenki kiusattais viel enemmän :(

Epäilykset kuuluvat uskoon. Vaikka itse katsommekin välillä toiseen suuntaan, se ei tarkoita sitä, etteikö Jumala olisi vierellämme. Ihmisten uskonelämässä on välillä "kuivia kausia".
Rukoile ja pyydä, sillä kolkuttavalle avataan.
Kiusaaminen on aina väärin. Suositan vahvasti kertomaan läheisillesi ja muille, ketkä voivat asiaan vaikuttaa tuosta kiusaamisesta. Sitä ei tarvitse kenenkään sietää ja kärsiä.
Rukoilen sulle uskonvahvistusta ja siunausta!

Pastori Peltola

Loading…

Ask @kysykirkolta:

About Kirkon nuoret:

Täällä voit kysyä mitä vaan ev.lut.kirkon nuorten jutuista, ripareista tai mistä vaan maan ja taivaan väliltä - me (nuorisotyönohjaajat) vastaamme. Oman alueesi seurakunnan toimintaa koskevat kysymykset kannattaa lähettää suoraan seurakuntaasi.

evl.fi/nuoret & ripari.fi