Ask @AdawiyahMH:

Adawiyah.
Latest answers

kalau adat tak tetap, pastu keluar darah merah lebih 15hari, hukum mcm mana?

"Tak tetap" kat situ tak jelas.
Ada orang adat dia tak tetap tapi ada turutan.

Contoh:
Bulan pertama: 3hari.
Bulan kedua: 5hari
Bulan ketiga: 7hari.
Bulan keempat: 3hari.
Bulan kelima: 5hari.
Bulan keenam: 7hari.
Bulan ketujuh: 3hari.

Dia berpusing, 3hari, 5hari, kemudian 7hari. Dan pusingan tu berulang-ulang (dipanggil daur). Setidaknya dua kali pusingan. Macam contoh yang dekat atas tu dia sempat dua kali pusingan, pusingan pertama dari bulan pertama sampai bulan ketiga. Kemudian pusingan kedua dari bulan keempat sampai bulan keenam.

Jadi misal kata tetiba bulan kelapan tu keluar darah lebih 15hari, maka hukum dia balik pada adat urutan pusingan sebelum dia kena istihadhah tu. Maka yang uzur cuma 5hari. Lain semua kira istihadhah.

Maka yang ini termasuk kategori mustahadhah mu'taadah ghoiru mumaiyizah.

Tapi misal kata adat dia tak tetap dan tak sempat dua kali pusingan (tak ada daur), lepastu tetiba darah merah keluar lebih 15hari, maka hukum dia balik pada adat bulan sebelum dia kena istihadhah tu.

Maksudnya begini:
Bulan pertama: 3hari.
Bulan kedua: 5hari.
Bulan ketiga: 7hari.
Bulan keempat: Lebih 15hari.

Maka hukum dia ikut pada adat bulan ketiga, 7hari je haid, selebihnya dikira istihadhah.

Saya jawab yang kebiasaannya. Kalau ada permasalahan yang lain boleh bagi detail secara terperinci. Saya tolong mana mampu. Tapi unticklah anon ye, saya boleh jawab dekat wall. Ataupun bagi nombor wasep terus, mudah nak tanya balik ke apa. Tak adalah public begini.

WaAllahua'alam.

View more

macam mana nak bezakan keputihan dengan darah haid yang keruh tu?

Bau dia, tekstur dia, kepekatan dia.
Nak jawab detail, malulah umum begini. Unticklah anon, atau bagi nombor wasep awak, kita sembang dekat situ ye.

View more

bolehkah saya bertanya dalam bahasa arab apa?

هل تسمح لي بسؤال؟

View more

ada beza ke darah merah haid dgn yg istihadhah?

Mestilah ada. Darah haid dia pekat, merah dia merah kehitaman, dan ada ketulan sikit, dan selalunya panas (rasa sakit dekat rahim).

Kalau darah istihadhah, darah dia cair, macam darah dekat luka. Merah dia tak gelap macam darah haid. Dan dia semata-mata darah, tak ada ketulan ke apa. Lepastu dia tak panas macam darah haid. Bau dia pun bau darah, tak busuk macam darah haid.

Sebab tu setiap kali uzur, kena peka jenis darah yang keluar. Kalau boleh catat sekali supaya kalau terlebih adat ke terlebih had ke boleh bezakan mana satu haid mana satu istihadhah.

Dan sepanjang uzur pun kena jaga pemakanan. Jangan belasah minum air sejuk sokmo. Minum air panas. Jangan stress sangat. Hubabah Maha Ba'agil pesan amalkan makan jintan hitam kalau yang selalu istihadhah ni. Jaga rahim tu.

View more

saya biasa uzur 7hari, darah merah. tapi ramadhan haritu keluar darah merah 20hari. mana satu yg istihadhah mana satu yg haid?

Kalau adat awak sebelum ni sama je maintain 7hari, tak berubah langsung, maka yang bulan Ramadhan punya ikut adat awak. Maksudnya 7hari pertama tu je haid. Baki lagi 13 hari tu dikira istihadhah.

Kalau akan datang, hari yang ke-8 awak keluar lagi darah, dan darah tu berterusan sampai lebih 15hari, maka untuk bulan selepas tu kalau keluar lagi darah hari yang ke-8 tu, awak dah boleh mandi wajib dah. Tak perlu tunggu 15hari sebab dah ada adat. Tapi dihukum sebagai istihadhah.

View more

ada tak amalan apa apa untuk wanita ma'zurah

Banyakkan zikir, banyakkan khidmat untuk kemudahan orang bersolat, khidmat hidangkan makanan untuk orang yang berpuasa. Dan banyakkan bersabar.

View more

Belajar haid guna kitab apa?

Kitab Al-Ihaatoh karangan Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki. Dan ada lagi kitab lain yang saya tak ingat tajuknya, tulisan daripada para asatizah dan hubabah yang ada di sekitar Malaysia dan Indonesia.

Kalau ada yang salah mohon betulkan.

View more

Kaki dah baik ke?

Alhamdulillah semakin baik. Doakanlah.

View more

Macam mana nak tahu tu darah kuat ke bukan

- Warna (hitam, merah, merah kekuningan, kuning, keruh -- kuning keputihan/tak jernih).
- Sifat darah (pekat, panas, keluar dengan perlahan yakni tak mengalir macam air biasa yang mengalir)
- Bau darah (bau yang busuk)

View more

Selamat hari raya wiyah ;D

Fiz

Selamat hari raya juga hehe

View more

ana keluar darah hitam 3hari, pastu darah merah 19hari, pastu darah hitam 5hari. mana satu haid mana satu istihadhah?

3hari darah hitam tu haid.
19hari darah merah tu istihadhah.
5hari darah hitam tu haid.

View more

tips menghafal qura'an

Ada banyak cara. Dan ini bergantung pada tahap orang tu cemana. Ada orang lambat menghafal, tapi lambat juga lupa. Ada orang cepat menghafal, tapi cepat juga lupanya.

Kalau cara saya, saya suka nazirah (baca tengok) 40 atau 60 kali. Kelebihan dia kalau nazirah dulu baru hafal ni, bila mula baca ayat tu kita boleh bayang kedudukan perkataan tu dekat mana. Lepastu senang nak dapat balik walau dah lama tak ulang pun. Cuma kena sabarlah untuk nazirah tu. Untuk baca 40kali satu muka je makan masa setengah jam. Tapi InshaAllah, demi kualiti hafazan, apalah salahnya kan korban sikit.

Cara macam mana pun terpulang, ikut cara memasing. Kalau dengan tahu maksud dapat bantu kita hafal lebih mudah, maka tafaddhol. Kalau dengan baca berlagu dapat bantu kita hafal lebih mudah, maka tafaddhol. Kalau dengan salin muka surat yang nak dihafal tu dapat bantu kita hafal lebih mudah, maka tafaddhol.

Apa pun caranya, tak kesah, asal kita dapat hafal, dapat amal. InshaAllah sama-sama usaha.

View more

Kau dah tunang ke

Tengah belajar

View more

Tips nak masyi quran

Jaga amalan, jaga iman, rajin mengulang, hiduplah dengan Al-Qura'an.

Saya ada kenalan, dia buat apa-apa, akan mengaji. Sambil berjalan, sambil membasuh, sambil menyapu, apa-apa pun, mulut dia sentiasa dengan Al-Qura'an. Cubalah biasakan.

View more

suka baca blog awak

Moga berfaedah lah blog tu aha.

View more

elok pakai niqab ke pakai purdah?

Kalau tanya saya, niqab.

View more

kalau sedara dtg beraya ke rumah pakai niqab tak? kalau pergi beraya, pakai niqab tak?

Kalau kat rumah pakai tudung sarung je tak pakai niqab. Tapi pepandailah kalau yang datang tu ramai sedara lelaki selalunya saya duduk kat dapur je buat kerja pape.

Kalau pergi beraya, pakai. Tapi sampai dalam rumah saya flip niqab ke atas. Tapi itupun tengok rumah siapa. Kalau kat rumah tu ramai sepupu lelaki ke sedara lelaki ke saya tak flip lah niqabnya ke atas.

View more

Selamat hari raya!

Ash.

Selamat hari raya jugak ehehe.

View more

Kenapa over thinking sangat

Tak tahulah kenapa. Mungkin sebab jenis nak tahu kenapa begitu kenapa begini. Apa bezanya kalau begini blabla. Entahlah.

View more

Matyiye Wiyah. maaf zahir batin.

Oyo

Selamat hari raya, maaf zahir dan batin juga.

View more

enti jadi pengawas kan dekat pondok ? bahagian ibadah pulak tu, mashaAllah... kat mana2 pun enti tetap tsiqah

Ahahahah. Iya. Aamiin.

View more

boleh terangkan tak solat sunat tasbih macam mana?

Boleh InshaAllah.
Solat tasbih ni 4 rakaat 2 salam.

Sama macam solat sunnat biasa, cuma dalam setiap gerakan ada bacaan tasbih (subhanaAllah walhamdulillah wa laa ilaaha illaAllah wa Allahu akbar).

Rakaat 1.

- Bacaan Al-Fatihah dan surah. Lepastu tasbih 15X.
- Rukuk, tasbih10X.
- 'Itidal, tasbih 10X.
- Sujud, tasbih 10X.
- Duduk antara dua sujud, tasbih 10X.
- Sujud, tasbih 10X.
- Duduk istirohah (duduk tasyahud seketika sebelum bangun), tasbih 10X.

Rakaat kedua.
- Bacaan Al-Fatihah dan surah. Lepastu tasbih 15X.
- Rukuk, tasbih10X.
- 'Itidal, tasbih 10X.
- Sujud, tasbih 10X.
- Duduk antara dua sujud, tasbih 10X.
- Sujud, tasbih 10X.
- Tahiyyat akhir, (baca bacaan masa tahiyyat akhir dulu), tasbih 10X, kemudian beri salam.

Kemudian ulang lagi sekali (2 rakaat 1 salam) untuk cukupkan tasbih 300X. Selalunya makan masa 20minit untuk 4 rakaat 2 salam. Bittaufiq.

View more

banyak sangat solat yg nk kena qadha' ..... T.T

Abuya ajar qadha' satu setiap kali lepas solat fardhu. Tak apa sikit-sikit, kan lama-lama nanti habis. :)

View more

skang kt mana

Kampung. Esok balik pondok dah.

View more

Salam Ramadhan 1438 H

Hanif

Wa iyyak. Jangan lupa doakan arwah :)

View more

Loading…

About Adawiyah.:

كم من بعيد قريب وكم من قريب بعيد.

Bumi Tarbiah.

#AsalBahagia #PadanyaAdaCinta