@Elbarbai

كانَ شيئًا كانَ، ثُمّ انقضىٰ

هو حرام اتهمه على اسس منطقيه انه حسود؟

ما هي هذه الأسس؟

البدايه كانت اْول ما حصل بينه وبينى مشكله بداْت اْعراض الحسد تظهر فى ساعتها وتعالجت منه وفضلت مده طويله حياتى متعطله بسببه اْما باقى القرائن كان بيبص عليا وانا داحل اللجنه من بعيد ويقول "اْنت دحيح" بعيون كلها شرار وحقد وبدون اْى مقدمات فى الكلام ده غير انه معترض على قدر ربنا وعلشان كده بقى حقود حسود

تمام

وباقى القرائن مكتوبه فى كتاب احياء علوم الدين وكتب الفقه اْن الحسد من نتائج الحقد وكل حاجه مكتوبه فى كتاب احياء علوم الدين عملها بالنص والحرف من الاعراض والشماته والغل وغيره ويكفى موقف قبل دخول اللجنه وان اعراض الحسد بداْت عليا بعد المشكله على طول وكذلك انه حقود والحسد من نتائج الحسد انا بعدت عنه

تمام
ربنا يحفظنا وإياك
في هذه الحالة مش حرام إنك تتهمه بالحسد
واحذر منه وحذَّر الناس منه
وحصِّن نفسك بالدعاء والأذكار في الصباح والمساء والصلاة والقرآن
وإن استطعت أن تنصحه بأن يترك الحسد الذي هو من أكبر الكبائر وأن يحب للناس ما يحب لنفسه يكن خيرا فعلت
وإلا فلا تختلط به خشية إيذائك
ربنا يحفظنا وإياك

للاْسف كل ما اْبعت الرابط يتحول لصفحه تانيه فجبت من موقع تانى هو كل المذكور حرفيا بدون اْدنى تغير ما عدا الضرب كان بيجر شكلى باْى طريقه ويشمنى ويشمت فيا ولكن كنت بتجنبه ولكن هددنى باْنه هيكسر جسمى لدرجه انى مش هعرف اتحرك https://www.facebook.com/Islam.self/posts/821512307932141

تمام
ربنا يحفظنا وإياك

وكذلك منع الحق هو مش منعنى حقى ولكن لما طلبت منه طلب رفض وكان بيكدب فيه علشان كاره ليا الخير اْصلا الموضوع ده من حوالى اربعه سنين وبعدت عنه تماما سواء علشان حسود ولا علشان حقود بيحب يدمر اى شخص يجى على سكته سواء كان ظلمه ولا لاْ وممكن يقتلنى عادى ويما حصل ناس حقوده قتلت بسبب نار الحقد

تمام
ربنا يحفظنا وإياك
وبمناسبة إنك بتقول إنه ممكن يقتلك بالحقد
اقرأ الثريد ده
https://ask.fm/Elbarbai/threads/157179966823?utm_source=copy_link&utm_medium=android

مش هينفع اْحذر الناس منه ده من زمان من حوالى اربعه سنين ولما هددت بالفضيحه انه يتوقف عن الحقد وعارف حقيقه انه حسود بشكل غير مباشر لاقيت مره واحده مباشره حساب الفيس بوك عمال يتهكر كل شويه كاْنه بيدور على فضيحه ليا مقابله لفضحته وهنا قرينه قويه كمان

خلاص
ادعو الله له أن يهديه ويكفيه والمسلمين شر نفسه الخبيثة تلك

اْنا ملاحظ من خلال دراستى للشخص الحقوده الحسوده من علم النفس والفقه والواقع اْن كلهم شبه بعض حتى الحسود اللى متاْكد اْنه حسود نفس التخلف العقلى والغباء بتاع الحسود اللى على صفحتك لدرجه اْنه مقتنع اْنه شخص محترم ومافيش حاجه يعنى لما كل شخص يضايقه يبقى عاوز يدمره وده شىْ لا يتعارض مع الاْنسانيه

فعلا هو مريض نفسي ولازم يتعالج

الحقد هو الاْنتقام هو اْصل الحسد والحسد نتيجه منه زى ما ذكر الفقهاء سواء الاْمام الغزالى اْو غيره ولكن الحقود بالضروره مش لازم يبقى حسود واْن كان الغالب كده ولكن الحسود ولا الحقود مش لازم يقتل بالحسد يما شوفت اْخبار القاتل بيعترف اْن نار الحقد بتخيله مش عارف يعيش فقتله علشان كده انا درستهم نفسيا

ربنا ينفع بك

وبعيدا عن الحسد هو اْذانى جامد جدا جدا جدا بحقده واْهانته والموْمرات اللى بيعملها عليا اْصل الحسود ولا الحقود مش بيعمل كده بس ده فى كميه معاصى لا حصر لها بيجى معها وبعد كل اللى عمله جى مستغرب ليه مش بساْل عليه وزعلان منى وبيتكلم بكل ثقه نفس التخلف العقلى بالضبط

ربنا يعافينا منهم

ده غير سوء الظن الغير طبيعى ابدا قال المهلب: (التباغض والتحاسد أصلهما سوء الظنِّ، وذلك أن المباغض والمحاسد يتأول أفعال من يبغضه ويحسده على أسوأ التأويل) وده قرينه قويه ولكن الحقد يشترك مع الحسد فى سوء الظن برده

جميل
نفع الله بك

الحسد والحقد فعلا زى الشخص اللى فى الثريد من اْسباب الحسد اْنه بيشوف نفسه ضحيه مجتمع للاْسف قابلت مرضى اْيدز نفس التفكير اْنهم مظلومين ولازم المجتمع يعانى وينتقل مرض الاْيدز ليهم نفس التفكير بالضبط بس فرق اْليه الظلم

ربنا يعافينا منهم
خلاص بقى عايز أنام 😅

Language: English