ممكن نصائح خاصة عن النوم الصحي؟

د. محمد الشامي
النوم من أهم الأمور التي تضبط حياة الانسان أو تؤثر عليها سلبا أو ايجابا
ولذلك في أي مشكلة نفسية تجد أن النوم يتأثر بشكل أو آخر
فمثلا في الاكتئاب يكون النوم صعبا ويتأخر في أغلب الأحوال مع أحلام مزعجة كثيرة
وفي حالات القلق يتأخر الدخول في النوم كثيرا بسبب كثرة التفكير
=======================
ما هي فترة النوم الصحية للجسم؟
8 ساعات
لو أقل من ذلك يتسبب في همدان في الجسم وصعوبة في التركيز
أكثر من كده يتسبب في خمول زائد وقلة نشاط
=====================
كيف نحصل على نوم جيد؟
1- تثبيت مواعيد النوم والاستيقاظ، مع تغيير محدود جدا أيام الأجازات
2- لا تدخل إلى السرير إلا وأنت في قمة النعاس
3- تعمد أخذ وقت كافي قبل النوم لتفريغ الدماغ من أي افكار في أمور الحياة المختلفة وذلك عن طريق شراءة شيء مسلٍ أو مشاهدة شيء ممل
4- أخذ حمام دافئ قبل النوم يساعد على الدخول في النوم بسهولة
5- شرب مشروب دافئ قبل النوم يساعد كذلك
6- تجنب الحديث مع أحد في مواضيع شائكة أو فيها أخذ ورد وجدل
7- إذا لم تنم في خلال نصف ساعة فلابد أن تترك سريرك وتذهب لعمل شيء مختلف لمدة ربع ساعة ثم عد إلى السرير إذا غلبك النوم
8-التزم بأوراد قبل النوم
9- انو من داخلك أن غدا سيكون يوما جديدا بهمومه ومشاغله
10- لا مانع في عدم نجاح كل هذه النقاط أن نلجأ لبعض الأدوية التي تساعد على الدخول في النوم لفترة مؤقتة جدا عادة لا تزيد عن أسبوع مع الانتظام على التعليمات. الأدوية لابد أن تكون تحت إشراف طبيب.

دكتور انا بوقي بيجمع اللعاب ومش بيتبلع فابينزل علي المخدة وكشفت سنان وانف واذن وبطنه وبطنه هضم مفيش حاجة عملت تخليل شامل مفيش حاجة برضوة ايه السبب !! سني ٢١ وودى حاجة مضيقاني جدا 😭

مفيش مشكلة ولا مرض

بجز ع سناني وانا نايمه .وجوزي بيصحي بسبب كده

اتبعي التعليمات في البوست
لو لسة في مشكلة ارجعي لبوست النوم الصحي

اذا تسمحلي بالتعليق يا دكتور :) يشرب ميه طول اليوم بشكل كافي ويغسل أسنانه قبل ما ينام ويستعمل مضمضه هيقلل المشكله والجز على سنانها محتاجه نايت جارد عشان تحل المشكله (بيتعمل ف عيادة الأسنان) على حد معلوماتي يعني ✋

..

طيب انا كل ساعتين بصحى لوحدي وممكن ارجع اكمل نوم و ممكن أفضل صاحيه لتاني يوم وأيام الامتحانات والضغط ف الدراسه مبنامش خالص وببقى تعبانه وطول اليوم فالكليه وبردو مبنامش ودا بيأثر ع المذاكره بيبقى تركيز ضعيف ومحتاجه انام بس مبنامش بردو

راجعي التعليمات في البوست
وممكن تاخدي دواء للنوم زي نايت كالم

في بداية النوم بتحصلي هزة تصحيني

التزمي بالتعليمات في البوست

لو سمحت دكتور انا قرأت نصائحك عن النوم الصحي وعن مثال البالونة ، انا فعلا الضغط الداخلي جواية موجود بكميات رهيبة ، اتظاهر اني اسامح واعدي الموقف لكن بالحقيقة ما بيعديش ، هو بياخذ من وقتي ومن اعصابي كثير كلما افتكرو حاجات رهيبة لسه فكراها بعضها حصل من ٢٥ سنة واندم اني سامحت ف وقتها واندم اني تنازلت

مفيش سؤال في الاخر
لكن ممكن تشوفي على اليوتبوب تمارين الاسترخاء
و stress management techniques