بالمناسبه إما كنت ف ثانوي كان نفسي ف كده چيست لما دخلت الكليه الي نفسي فيها بعد فتره حسيت أنه مش مكاني ومش عارف أبدع فيه.! أو أطلع الي جوايا.. وبدأ المكان روتين ليس إلا..

لأن احنا بنحط توقعات كبيره عن الجامعه نفسها وأنها حاجه واو وحياتنا هتتغير وهنرتاح فيها وكده ..وده لأن الجامعه بتتروج لينا بالشكل ده
لكن هي فالحقيقه مش كده خالص :)
كمان واحنا فثانوي مبيبقاش عندما وعي كافي بالحاجه الي بنحبها او مبنحبهاش..فمثلا حد يبقى بيحب الرياضيات اوي..وحلمه يدخل هندسه ..يدخلها اهو وحلمه يتحقق..يكتشف الحقيقه بقى وإن الي درسه فثانوي قشور بالنسبه للكليه نفسها والمواد هتبقى دراستها بشكل اعمق..فهيتصدم بردو..فيه ناس لما تدخل الي فاكره إنها بتحبه تلاقي نفسها بتحبه فعلا وإن تعمقها فالمواد فالجامعه زود حماسها ..وناس تانيه بتكتشف إنها مكانتش بتحب الحاجه دي خالص ..وكان نفسها تدخلها مش عشان حبها فعلا ليها لا عشان يتقال عليها"دكتور" او"باشمهندس"...فدول مبيكونوش ناجحين فمجالهم.

لأ الحقيقة الصدمة الي بتيجي من البداية ومفيش حاجة بتتغير.. معرفش فيه إيه لكن الغيوم بس الي محاوطاني ف المكان بس

هو مش صح نفضل غرقانين فاحزاننا..أوقات الواحد بيحب يعيش دور الضحية وبيضيع وقت كتير من عمره فحاجه خلاص حصلت وربنا قدرها
لكن خلاص بقى نتاقلم ونتعايش واكيد ده الخير..وفي فرص كتير بتتفتح مبناخدش بالنا منها لأننا غرقانين فبحر همومنا او غيومنا أيهما أقرب! :)

أنا معاكي ف دور الضحية،بس أتخنقت من المكان والي فيه أساسا مش شبهي ولو كان ف المكان ناس بحبهم او شبهي كانت هتتهون..!

مش لازم تلاقي شبههك فالجامعه..او ممكن يكون في شبهك بس عشان مدورتش كويس فملاقيتش لسه!
في كل الحالات ..الدنيا واسعه فعلا..وفي أماكن كتيير جدا ممكن تلاقي فيها الي شبهك
حاجه كمان ..انا اكتشفت مؤخرا ان حلو جدا انك تتعامل مع المختلف عنك ..بل بالعكس انت لما تتعامل مع المختلف عنك بيديك خبره في التعامل مع الناس اكتر وبتكتسب وبتفهم حاجات كتيره مش هتعرف تكتسبها مع الي شبهك لان الي شبهك غالبا مش هيضيفلك حاجه ..هو هيحسسك بنوع من أنواع الونس والأمان والألفه مش أكتر.

في حاجه نسيتها😅

ممكن يبان ان في تناقض مابين كلامي هنا وكلامي من فتره عن ان الجامعه مجتمع غريب ومش لاقيه الي شبههي ...انا وقتها كنت حاسه بده فعلا وإن مفيش حد شبهي واني وحيده والكلام الحزين ده...لكن حاليا انا مقتنعه بالاجابه الي كتبتها فالثريد ده واني مكنتش بدور كويس او اني مش لازم الاقي الي شبهي عادي!