Space 🍃

OMAR
ايه الدليل ع تحريم الصحوبية بين البنت والولد ولو سمحتي متقوليليش الأية بتاعة"محصنات غير مسافحات ولا متخذات أخدان" عشان الأخدان دول العشاق واحنا مبنعملش كدا احنا اصحاب محترمين!
لما اتطلب مننا بحث وقعدنا ندور ف المصادر والمراجع اتضحلي شئ مهم جداً
القصة كلها ف إن ربنا أصلاً حرم الأدنى وبالضرورة تحريم الأدنى يستلزم تحريم الأعلى
بمعنى اني لما اقولك متحطيش المفتاح ف الباب وتفتحيه أصلاً متقوليش انت مقولتش اكسر الباب؟طب هنتكلم ف الموضوع ازاي هقولك يعني ربنا أمرك بغض البصر عنهم وقالها ف أية صريحة " وَقُل لِّلۡمُؤۡمِنَـٰتِ یَغۡضُضۡنَ مِنۡ أَبۡصَـٰرِهِنَّ "يعني مجرد النظر ليه مينفعش وتبعدي نظرك عنه وتغضيه لمجرد ان قلبك ميتفتنش بيه وكمان قال"وَلَا یَضۡرِبۡنَ بِأَرۡجُلِهِنَّ لِیُعۡلَمَ مَا یُخۡفِینَ مِن زِینَتِهِنَّۚ"يعني مجرد الخلخال اللي بيعمل صوت ممكن ميكونش مسموع ف الشارع أصلاً أو الكعب مينفعش برضوا عشان متلفتيش نظرهم وتبعدي عنهم
وكمان قال «أَيُّمَا امْرَأَةٍ اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ عَلَى قَوْمٍ لِيَجِدُوا رِيحَهَا فَهِيَ زَانِيَةٌ، وَكُلُّ عَيْنٍ زَانِيَةٌ»
يعني لا تتعطري لمجرد انهم يجدوا ريحك ووصف المرأة اللي تفعل ذلك بالزانيه وصف كبير جداً عند الله وصعب لمجرد انهم بس يشموا ريحه منك من بعيد
وكمان قال " فَلَا تَخۡضَعۡنَ بِالقول فَیَطۡمَعَ الذي فِی قَلۡبِهِ مرض" وقال "وإذا سألتُمُوهُن مَتَاعًا فاسْئَلُوهُن مِن وراء حجاب ذلك أطهر لقلوبكم وقلوبهن"
يعني وانتِ بتتكلمي متترققيش ف صوتك او تغيريه او تغني او غيره من أي شئ عشان ميطمعش فيكي
والرسول صلى الله عليه وسلم قال(ما تركت بعدي فتنة هي أضر على الرجال من النساء)وأظن الحديث واضح جداً ف المسألة
وبعد كل دا تروحي تصاحبي وتقولي رفيقي وصديقي وابن قلبي
يعني ربنا ميزنا بميزة العقل نفكر بيه شوية ونفهم القرءان كله مش ناخد منه على مزاجنا ونقول مفيش دليل قاطع فخلاص بقى على الدنيا السلامة
حدود التعامل ف الشغل تبقى ازاي تبقى حضرتك نعم يا فندم اتفضل يا فندم مفيش حاجه اسمها قولي توتو بقى خلاص احنا بقينا اصحاب او نروح نحكي قصة حياتنا لبعض او غيره نلزم الكلفة ونتجنب الألفة وما يصاحبها بقى
بقولك البوست دا ليه؟
عشان أبقى أقمت عليكي حُجّه لو قولتي ف يوم معرفش لا انتِ شوفتي وعرفتي وفهمتي وهتبدأي تتحاسبي حساب تاني خالص غير قبل ما تشوفي الكلام دا
#cpd

و ما ربنا هيحاسب شخص ع حسب نية صح ولا غلطت

مفهمتش السؤال اوي .. فهجاوب علي قدر فهمي
هو إنما الاعمال بالنيات اه .. بس انا مروحش اعمل اي حاجه غلط وبعدها اروح اقول اصل انا نيتي كانت كذا .. فالاول والاخر الحلال بيّن والحرام بيّن .. يعني نيتنا بتتحط بناءا ع المبادي الاساسيه المرسخه عندنا اصلا

قصدى زى ما فهمتى كدا يعني انا لم اكلم بنت زى اختى و فى نيت زى اختى ومش عاوز منك حاجة غلطت غير لم اقول لوحدة بحبك وعاوز اتجوزك و نيتى حاجات تانى غلطت

وانت ضامن انها تفضل فكاتيجوري زي اختك .. وضامن اصلا عي بصالك زي اخوها ولا لا ..
اي علاقه صحوبيه او اخويه بين ولد وبنت بنسبه ٩٩.٩ % بتقلب يا سيدي باعجاب مش هقولك حب .. فليه انا احلي نفسي موضع شبهات ⁦🤦🏻‍♀️⁩😅

طب لو زى اختى ومش بشوفها اصلا كلام فقط وانا ولا هفكر اطلب انى اشوفها او حتى اشوف صورتها كما تدين تدان

وهو في فتنه اكبر من الكلام 😅😅
بالعكس انت ممكن تحبها بس او تُفتن بيها من طريقه تفكيرها واسلوب كلامها وحديثها .. ودا بنشوفه كتير عن طريق قصص الحُب الالكترونيه ..
طب هسال سؤال تفكر فيه كدا .. اي الي مخليك تقاوح دلوقت وبالرغم من علمك التام ان دي حاجه حرام انك تكلمها وانتو مفيش اي حاجه تخليكوا تبقوا مجبرين تتكلموا شغل مثلا او مشرع فدراسه او او .. ليه بتقاوح بالرغم من انك ممكن متكلمهاش عادي وتقطع الشبهه دي ؟! .. مش مستنيه منك اجابه ع السؤال جاوبه مع نفسك وجواك بس ياريت تبقي اجابه مقنعه مش تقول اصلي بكلمها عشان هي زي اختي ..
وخليك فاكر ياما بنقول ان اخرنا مثلا كلام او او وبعدها الشيطان شاطر وبيقعد يزن والي العن منه والي احنا مش قدها وجهادها صعب جدا وهي النفس .. فدلوقت انت بتقول كدا قدام معتقدش تفضل ع نفس المبدا .. فضولك مش هيسيبك فحالك

كلامك كله صح بس لم قريب من ربنا الشيطان مش هيقدر يقرب منى فضولى بعرف اتحكم فيه كل شخص يختلف عن تانى

مهما كنت انت فالاول والاخر بني ادم ..
دا سيدنا ادم وحوا معرفوش يتغلبوا ع الشيطان 😅😅
احنا انسان والانسان ضعيف وطبعي يبقي في فترات انتكاس فايمانك او فقربك من ربنا محدش فينا بيفضل ماشي علي الطريق المستقيم طول حياته لكل منا عثرات .. واحنا مش احسن من الرسل اعتقد عشان منغلطش فاي حاجه 😅😅
كل بني ادم خطااء .. فليه احط نفسي قدام الغلط ولما اغلط اقول اخ ما هو الي كان قدامي 😅😅

تمام 👏👏👏👏👏 فهمت و اقتنعت ☺😍شكرا ليكى ☺

اتمنى ذلك 🌸👌
الشُكر لله 💜🌸 ربنا يهدينا ويهديك يارب ويلهمك الصواب 👌✨