#من

9.97 K people

50 posts

Posts:

سو فيديني انا وهو صحاب بقالنا ٣ سنين وشويه وفي الفتره الاخيره ابتدي يلمح انه عايزني معاه وعايز يتقدملي هو كويس وابن ناس جدا ومستقبل شغله حلو جدا بس انا مش قادره اتخطي ليمت اننا صحاب وكمان انا بحب ابن عمي من طرف واحد ازاي ارفض علاقتنا منغير ما اجرحه قلبي واجعني جدا هو مكنش وحش معايا ف اي موقف

لا متوافقيش استني لما تحضري خطوبه ابن عمك 🙂
انا شايفه انه راجل جد وكفايه انه شاريكي وعايز يتقدم ع طول
مش هقولك وافقي منغير تفكير لا اعطي نفسك فرصه وفكري واعرفي ان لو ابن عمك عنده مشاعر من نحيتك كان حاول يبين
وانتو صحاب يعني فاهمين دماغ بعض وعارفين بعض كويس وهتبقا علاقتكم كا مخطوبين ناجحه جدا بس انتي شيلي ابن عمك من دماغك (ومتستنيش حد هو مطلبش منك تستنيه) وصدقيني الي انتِ وهو صحاب هيعرف يخليكي تحبيه ♥️

View more

آيه قرأنيه قريبه لقلبك

اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ.

View more

دافقد الشغف بالدراسه و اني طبية لحكولي شسوي 💔

.
.
نصيحة مني :
أختاريلج صديقة و أدرسي وياها
افتحوا إتصال و أقروا المادة سوا و منها معلومة و منج معلومة و هيجي مراح تملين من الدراسة أبدا... بس تكون الصديقة التختاريها ذكية + تشبه طريقة دراستج
آني هاي الطريقة أتبعتها و كلش أستفاديت و هم طبية و من الأوائل هم 💙
الدراسة الجماعية كلش كلش فائدتها عظيمة.

View more

لِ ألطف اللطفاء راما' 💖🦋

warda009645’s Profile Photo✿ هــبــۃ ✿
دومًا ما أخاف من أن يشكل اهتمامي ثقلًا، كأن يُرى كثرة سؤالي فضولًا لا حبًا، وكثرة مكالماتي فراغًا لا تفضيلًا، وكثرة كلامي ثرثرة لا راحةً واستثناءً، لطالما كانت ترعبني فكرة أن أهتم بشخص؛ لا يرى اهتمامي إلا عبئًا ثقيلًا لا يقوى على حمله.

View more

قرأت كتب كثير بالسياسة و الأديان و الالحاد و التاريخ و الميثولوجيا و علم النفس و الاجتماع بفكر أكتب كتاب يجمع ما بین هالمواضيع كلها يكون تسلسل تاريخي سیاسي ديني يفسّر شغلات كثير بالتاريخ من وجهة نظر شاملة لهالأمور بترابط ممكن الكتاب لو انكتب و لقیت دار نشر تتعاون معي ،انه الكتاب يلاقي رواج برأيكم؟🌸

اعمل اعمل حتى لو ما اشتهر ما تكبح مميزات خبرتك ..احكي حتى لو ماحدا عرف بالاخير حدا بقدر ولو ماتقدر حيكون بصمتك بالحياة ..

View more

صكرتي ال25 ول؟؟ بالك تحسابي بيجيبولك طورته لا لا أستقبلي يا ماما المطلقين ويلي منفعوش وأي حد عليه علامات شبه للعلم أني منذمش في المطلقين قد يوما ما نكون زيهم ..لاكن ربي يكون في العون والله 🥺🥺🥺

nisreen100’s Profile Photololo
الزواج نصيب لكن التسرع فيه والتقليل من نفسك والاختيار الغلط المتسرع هذا قرار منك وبيدك أنا بدت عندي نظرة إن عمر العشرينات مستحيل يتعوض لذلك نشوف حرام تقعدي مخلية تفكيرك يتأثر بكلامهم والتحريض والتلقيح حاولي تشوفي من ناحية إن تأخر نصيبك هذا فرصة تكوني فيها ناضجة فكريًا أكثر وعندك القدرة تكون خياراتك وتصرفاتك فالحياة وفي الزواج فيها مسئولية وقرارت سليمة والنصيب حيجيبه ربي وان شاء الله يكون على قيس نيتك🤍 لكن شوفي من جانب النضج وانه خيارتك حتكون سليمة هذا أكثر شيء إيجابي في التأخر مع ان عمرك مناسب ومانشوفش فيه تأخر لذلك حاولي انك تتجنبي الناس اللي تفكيرها ساذج وسلبي وسطحي بالشكل هذا وعيشي عمرك وديري الحاجات اللي تحبيها ونصيبك حيجيك سلمي أحكامك لله في الامور هذه وكله خير من ربي 🤍

View more

الشخص يعمل ايه لما دايما يكون حاسس أنه قليل مع أن حرفياً هو من كل المستويات كويس جدا بس دايما جواه إحساس أنه مش كفاية و مش قادر يتغلب على كده وتعب من الإحساس ده ومش قادر يشرح لحد

عزتك بالإسلام وبالله ... ولا يصح أن يحتقر المؤمن نفسه ولا يظن أنه قليل أو لا شيء، حاشا لله أن يرضى لنا ذلك.
حتى من يسأل الناس من الصدقات، أكرمه الله بأن جعل الصدقة تقع في يمين الله أولاً ثم يعطيها الله لعبده ... فلا يظن المتصدق أنه صاحب فضل، ولا يتحرج المحتاج لأنه إنما أخذ من يد رب العالمين.
فلا يوجد في الإسلام حقير ولا قليل ..حاشا لله والله.
نحن أعزة أقوياء ولا يصح الالتفات لتقييمات الناس، فالناس مجبولون على الغبن والحسد والكيد والظلم والبهتان إلا قليل ممن رحم الله
أعزكم الله وأكرمكم ورفع قدركم وجبركم وعافاكم من كل سوء

View more

الشخص يعمل ايه لما دايما يكون حاسس أنه قليل مع أن حرفياً هو من كل المستويات كويس جدا بس دايما جواه إحساس أنه مش كفاية و مش قادر يتغلب على كده وتعب من الإحساس ده ومش قادر يشرح لحد

اتكلمي مع حد قريب منك وبتثقي فيه انه بيحافظ ع اسرارك.. لان غالبا معظم ثقتنا في نفسنا بناخدها من اللي حوالينا ومن تقديرهم وكلامهم الحلو لينا، ربنا يرزقك صحبة حلوة💖

View more

‏خلي بالك عشان بعد صبرك وتنازلاتك وتضحياتك دي هتطلع وحش في الآخر ..

saahhaaar_’s Profile PhotoŞoU
متفتكرش اِنك هتلاقي حد بيشكُرك على تنازلاتك عن حقوقك او عن شيء يخصك من اجلُه ، تنازلاتك بعد فترة من الزمن هتتحسب على أنها كانت اختياراتك الشخصية ومحدش ضربك على ايدك ، ففكر كويس قبل متقدم أي تنازل عشان أي حد .."

View more

ما اقوى شيء يمكن ان يحطم الإنسان !

الأفكار السلبيه هي الأشي الوحيد الي ممكن ادمر اي حدا فينا ، صح الحياه مو سهله ممكن نشوف كتير شغلات صعبه بحياتنا واصعبها موت حدا من اهلنا بس حتى هاي مش ممكن تحطمنا لأنو فعليا كل ابتلاء بنمر فيه الله بمدنا بصبر لحد نتحمله لأنو الله ما بحمل حدًا فينا اشي فوق طاقته ف بالتالي الظروف مش ممكن تحطمنا احنا بس المسؤولين عن هاد الأشي بفهم فعليا انو الواحد ممكن يمر بمراحل صعبه فحياته وخصوصا ب اي اشي جديد بنمر فيه وانا بمر بهاي المرحله والصعوبات الي الواحد بمر فيها بعد التخرج وانو يستقر بشغل ويستقر ماديا وخصوصا ببلد متل بلدنا وانا حدا بحاول اشتغل ع حالي واقوي ال cv حتى لو بدون دخل مالي وهاي المرحله كتير ناس مروا فيها وبعرفوا اديه بتكون صعبه بس اكيد ما حطمتني ولا راح تحطمني لأنو عارفه انو انا قدها وانو الله ما ح يتركني واني راح اقدر اطلع منها ومش غلط الواحد يعيش زعله لحتى يقدر يطلع اقوى بعدين وقيسها ع اي اشي صعب ممكن نمر فيه افكارنا الأيجابيه او السلبيه هي الي بتحدد شو راح يصير فينا لأنو بالنهايه راح يخلص ويفرج لأنو ربنا ما بترك حدا هاد الأشي الي لازم يضل بين عيونا شو ما صار معانا ❤️

View more

كن عزيزا غائبا خيرا لك بكثير من ان تكون حاضرا لاكن بلا قيمة 🤗💪

ali1241986’s Profile PhotoAli F Aljariri
صراحة فكره نحدد قيمة ذاتنا من خلال نظرة الناس النا بحسها قديمه ..
اعمل الي بدك باي مكان بدك لانك انت بدك مش عشان يفكرك فلان عزيز ولا فلان يحكي عنك بلا قيمة .بكل الحالات انت موجود بمكان اكثر من غيره ورح ينحكى عنك انك عزيز بجهه وبلا قيمه بجهة

View more

انفصلنا ليلة راس السنه ..نبعتله مسج ونصارحه بفقداني ليه كيف فراقه واجعني وكأنه امس؟

هو أنت أكيد عارفه حكم العلاقات شرعا 🤝
لو تكلمنا من منظور عاطفي فقط كيف تتوقعي حتكون ردت فعله؟ هل حتكون فيها إهانة لكرامتك ؟ هل ترضي أن حد يقعد معاك شفقة ؟؟ فكّرري كويس قبل ما تتصرفي 🤍

View more

"لا يناسبني الفراغ أحتاجُ للكثير من العمل الشاق الذي لا يترك لي وقتًا إلّا للنوم." Space 💙

wajdi_alwatane’s Profile PhotoWajdi Alwatane
بَصتلُه و قَالت :
وجودك مَكنش بيزود السعاده بس ،، الحقيقه إنك كُنت دايماً الشخص الوحيد الـِ بيديني إحساس الطمأنينه حتىَ لو مَكُنتش بتعمل حاجه ،، مُجرد فِكرة إنك "هِنا" بتخليني ٱحس بالأمان 💜💙

View more

مب حابة أطلب من حد كده لأني مبحبش أقول لحد مرض بس ادعولي .. دعواتكم ربي يخفف عني و ارجع كويسة عشان انا خايفة من الموت .. أه بجد خايفة أشياء كتير ما سويتها .. دعواتكم ❤️

إن شاء الله خير ربنا يشفيكي ويعافيكي يارب ويخفف عليكي وترجعي أحسن من الأول كمان خلي عندك يقين بربنا وبس 💙

View more

#🎈جاوبني بصراحه برأيكم من بتأثر بعد علاقه فاشله البنت ولا شب 🎈🎈#

المسألة مش بالشب او البنت
البنت بحكم طبيعتها
إذا كانت الطرف السادق حتمر بالبداية ب. مرحلة زعل ع مشاعرها ووجع كبير بس بعد مرور فترة بتشفا و بتقوى ب عقلها و بتصير تحسن الإختيار ...
اذا كانت الطرف الخاين حتعيش سعادة ب فكرها بالبداية بس لقدام حتعيش تندم ع مشاعرها الي ضيعتهم بسبيل ضن
الشب اذا كان الطرف السادق بالبداية رح يعيش خوف وتشتت وتوهان و قلق و حيرة وضياع مش طبيعي بس لقدام بتنتهي هالافكار و بصير يختار الي يليق بقلبوا صح
بينما لو كان الطرف الخاين بالبداية رح يعيش راحة من جواتو و رح يحس انه هيك عمل الصح بس لقدام رح يعيش يفكر فيها ويندم ع خسارتها ✌🏻😇

View more

هو انا لما يكون نفسى ربنا يرزقنى بالزوج الصالح عاجلا غير اجل وبيدعى بيها من زمان اوى وبيتحرى كل اوقات استجابة الدعاء وبيدعى من قلبى اوى ومع ذلك مفيش حد بيتقدم خالص رغم أن معظم دعواتى التانية بفضل الله بتُستجاب معرفش اشمعنا الدعوة دى🥺لو كانت حاجة تانية كنت هقول جايز مش خير بس كل الناس بتتجوز عادى😔

عشان مفيش حد صالح لسه ليكي ..اصبري بس شويه كمان
لسه اللي شبهك ماجاش
ماتستعجليش واشغلي وقتك وتفكيرك بأي حاجة تانيه عقبال ماالنصيب يجي عشان أما يجي تكوني فرحانه بيه..
يابنتي انتي بتدعي ف ماتقلقيش..
هم الاجابه دا مش هم دي بتاعت ربنا انتي دعيتي يبقي ربنا عمره ماهيضيعك..
زودي الصبر شويه بس💜

View more

هو انا لما يكون نفسى ربنا يرزقنى بالزوج الصالح عاجلا غير اجل وبيدعى بيها من زمان اوى وبيتحرى كل اوقات استجابة الدعاء وبيدعى من قلبى اوى ومع ذلك مفيش حد بيتقدم خالص رغم أن معظم دعواتى التانية بفضل الله بتُستجاب معرفش اشمعنا الدعوة دى🥺لو كانت حاجة تانية كنت هقول جايز مش خير بس كل الناس بتتجوز عادى😔

جايز مش وقتها!
ربما أكيد مدخرلك إجابتك لوقتها المناسب💙
ربنا يرزقك زوج هيّن ليّن لا يشقيكِ في صحبته أبدًا💙

View more

دافقد الشغف بالدراسه و اني طبية لحكولي شسوي 💔

للأسف اختصاصج يتطلب ان تدرسين وبقوة لان يتعلق بحياة الناس وصحتهم ،
كلنا نعرف الطبية صعبة وهواس ناس تعذبت بالدراسة بس مع ذالك صبروا ونجحوا فاخذيهم قدوة الج..
حتلو فقدتي الشغف استمري بالدراسة ومحتخسرين شي بالعكس تزيدين نشاط وتتعودين ، واذا تخرجتي وصرتي طبيبة بمعلومات بسيطة هالشي يأثر مو بس عليج على صحة ناس ثانين هاي اذا نجحتي،
واذا رسبتي لا سمح الله حيروح تعب سنين دراسة ويمكن ميرجعلج الشغف للأبد ،
لهيج شيلي الفكرة من راسج وكولي اني كدها وبلشي من هسة اقري حتى تصيرين احلا طبيبة🌟
ومثل ما يكول المثل الي ستوني ألفته من جيبي " استسلم وستقدم افضل جميل ل اعدائك"💚

View more

دكتور هو لو الواحد عايز يعمل زي حضرتك ويبقى عنده القدره يذاكر 12 ساعه في اليوم وهو مش متعود على ده.. المفروض ياخد الموضوغ بالتدريج ويزود عدد الساعات واحده واحده عشان ميزهقش ولا المفروض يغصب نفسه على كده من غير تدريج ؟

الاول بالبحث عن اسباب البركة
زي الاستيقاظ المبكر
قراءة القران والصلاة على النبي عليه الصلاة والسلام
والبعد عن الذنوب
والتخلص من المشتتات
https://t.me/mostvision/364
الحاجة التانية بصورة تدريجية يزود قدرته على التحمل
ويتعلم اساليب بسيطة لتنظيم وقته ويطبقها

View more

تركت الاسك اكثر من سنة.. لمن رجعت لكيت بس التطبيق متحدث اما اسئلة الناس نفسها (كله عن الحب) شوكت تتغير المواضيع؟

هو انت حتى لو حذفت الحساب راح تبقى محاط بنفس المغفلين فمدة الهجر متفرق هو العقل المغفل الغبي ثابت ثبوت الجبال

View more

فتاة تركت حبيبها من أجل رجل دق الباب بالحلال خانت -ام -احسنت 🚶💔

Professor559’s Profile Photoﮪﹻ۬ﹻﺂﭑۅﯾﹻ۬ﹻﮯ ﺂﭑﻟﹻ۬ﹻﺼﹻ۬ﹻﻤﹻ۬ﹻﺖ
ليش تعلق مخلوق فيها من اول مش ضامنة حالها الو ....
مفهوم العالم عجيب ..كلو بمشي ع مصالحوا متى ما بدي بعطيك اهتمام ومتى ما بدي بسحب الاهتمام ونتحجج بظروف ..

View more

من يسكن البحر ويحبه الناس؟

rahomawael’s Profile PhotoRahma Wael
من يسكن البحر و يحبه الناس ... سبونج بوب سكوير بانتس
لونه اصفر مربع حساس ... سبونج بوب سكوير بانتس
لو كنت تبحث عن مرح البحار ... سبونج بوب سكوير بانتس
فهيا للسطح و فك المحار ... سبونج بوب سكوير بانتس
سبونج بوب سكوير بانتس ... سبونج بوب سكوير بانتس
سبونج بوب سكوير بانتس ... سبونج بووب سكوير بااانتس😂😂♥

View more

اقتباسات راقيه مثلكم🖤🖤

Qreen98’s Profile PhotoQrééñ Háňí
__🖤__
"فكرة إنّك تتعب، وتعطي مِن قلبك، وتحارب كتير أُمور، وتتحمَّل طُرق وأشياء ما بتحبها، وتيجي على نفسك وطاقتك..
وفجأة كُل شيء يروح عشان النَّصيب، أو عشان الشغلة هاي خلص مِن أوّل مو إلك مُؤذي جداً!
- يا رب الشغلات اللي ما إلنا فيها نصيب لا نشوفها ولا تشوفنا ولا نعرفها ولا تعرفنا..
وعُموماً الله يراضينا كُلنا بلُطفه 🖤🦋

View more

اقتباسات راقيه مثلكم

هالوقت سؤال والله للبنات انو شو قصة الطاقية الي فوق الشالة هاي😂كل ٤فلسطين بتعملهت الا انا انو كان نفسكم زي الاجانب طاقية بطربوش وشعر حرير ينسدل من الجنب ومن هالجو بس انو محجبات فما زبط فقلتو نحط فوق الشال😂🤦🏻‍♂️بقول انضبي وشيليها يا ام كشة😂 واخرك جاكيت الجاكيت الفرو😂بلا هبل 😂

saba2006’s Profile Photoصبا
تقبريني انتِ ليش مقهورة هالقد ؟ 😍
ما علينا ، لازم تعرفي إنه كل بنت حرة بحالها وتلبس شو ما بدها واللي بريحها المهم ساترة حالها وراضية ربها 💕
وهي صورة بالطاقية اللي مش عاجبتك 😍

View more

هالوقت سؤال والله للبنات انو شو قصة الطاقية الي فوق الشالة هايكل فلسطين بتعملهت

أن صدقت لا داعي للسؤال بعض الاحيان لا نسئل بسبب حدود وضعتها أنما نعلم المتاح ، ننتظر أن تخبرنا تفاصيلك . قد تندهش من كم الاسئله الممكن أن أسئلها 🥀 كَيان مَيّمْ

كلمات أهم من التفاصيل 😉
- أنا أسف
- انا معك
- أنتبهي عَ حالك
- دعيتلك
🌸🌸
- أكلتي؟
- كيف كان يومك
- بهمني رأيك بموضوع بدي قلك ياه
- شفت هالشغلة وتذكرتك
- أحكيلي شو عم يصير معك بدي أسمعك
- كل مشكلة وإلها حل طول ما نحنا سوا
- هدية بسيطة بس رح تعجبك

View more

بتشوفوا البنات المليانة قدامكوا ازاي وهل الشباب بتحب البنت المليانة

أنا كإسلام ببص للانسان بصة إنسانية اخلاق ودين وطبع قبل كل دا،
والزواج علي كل حال ببعرفنا ان كل دا بيروح والزوجين بيتعودوا علي بعض ببفضل الروح والعشرة والرحمة،
طبعا مع التشويه ال بيحصل لنا اصبح المعايير والبصة للجسم انه سلعة واداه، خلانا بتدقق في حاجات اكتر من حجمها..
لكن علي كل حال التخن والرفع دا اختيار نقدر نخس ونقدر نزيد زي ما احنا حابين طول ما فيه ارادة للتغير لينا احنا قبل اي حد..

View more

اقتباسات راقيه مثلكم🖤🖤

Qreen98’s Profile PhotoQrééñ Háňí
"من يقرأ القُرآن يعطيه الله قوة ليتحمل قلبه صدود البشر
فيرى الألم منهم أمرا متوقعاً ، ويرى التقصير منهم أمرا عادياً .. ثم لا يراهم ويرى الله
ستذوب الوجوه الجميلة في تراب الدنياُّ ، ولكن ستبقى الأفعال الجميلة ترسم وجهاً أجمل في الجنَّة ،
لا تأخذكم وسائل العصر عن القُرآن والتَّسبيح ، فتبقى أرواحُكم فارغه يملؤها الهم والغم والحُزن ، فلن يُسعِد القلب إلا زادهُ الرُوحي من العبادة ..
الموت لم يعد خبراً نادراً ، أصبح يطل و يتضاعف كل يوم ..
ف يارب حين يزورنا أطلق التَّوحيد في ألسنتنا .. وأحسن خاتمتنا"

View more

المرأة تفهم كل شئ في الدين إلا مسألة أن الشرع حلل أربعة حين تسمعها تصبح من يهود خيبر🙄

Isheko1’s Profile PhotoS H E K Ø
والرجال تاركين الدين كله وماسكين بالشرعه حلل اربعه لا ويقارنون نفسهم بالرسول عليه الصلاه والسلام على اساس انهم مطبقين كل سنة الرسول عليه الصلاه والسلام .. 😂
─────⊱⁜⊰─────

View more

🦋🖤 Kɑ͠z̮̤̅̈ɑ͠и̮̲̣̅̐ǿv̶̲̥̅̊ɑ͠ 🖤🦋

soos369ss’s Profile Photo✨❤ نقاء (s) القلب ❤✨
قال رسولنا صل الله عليه وسلم '
"(ما بالُ أقوامٍ يرفَعون أبصارَهم إلى السَّماءِ في صلاتِهم [ فاشتدَّ قولُه في ذلك ] حتَّى قال: لينتَهُنَّ عن ذلك أو لتُخطَفَنَّ أبصارُهم )"
الموضوع هاد الاغلب ما بعرفه بتعرف انك لو كنت بتصلي ورفعت عينك للسما احتمال نظرك يروح وتنعمي الله رح يخطف بصرك هسا بنط واحد وبحكيلي انا سويتها قبل هيك وما صار في اشي ربك رحيم يحب الله رحيم وهاي من رحمته عليك انوا ما صار فيك اشي
طيب مثال هسا انتا لو رحت وشفت شخصيه مهمه تمام وكنت تكلمه ورفعت راسك فسما ايش بدل مش بدل علي التكبر وانك فيك تكبر فنظرك للسما نوع من الاعراض والتكبر علي ربك سبحانه وتعالى الاشي هاد قاله فيه الأئمه الأربعه انه مكروه وبعض اهل العلم حكوا انه حرام لأنه يتضمن وعيد والاشي الي بضمن وعيد من الله بكون كبيره من الكبائر لأن الكبيره ما يترتب عليها وعيد او حد في الدنيا وخطف البصر وعيد من الله سبحانه وتعالى
فدير بالك عزيزي🌸👍🏻
برجع وبقول اتأكد انا بس بنقل معلومه وعليك التأكد والبحث عزيزي❤❤

View more

من آمن بعوض الله، أتاه عظيمًا.♥️

gbero455’s Profile Photo『々FATMAツ』
" لا يترُك الله عبداً صابراً حتى يرزقُ التعجُب من جبره , والفرح بما كان من تأخير رزقه ,وأنّ عطاءُ اللّه إذا حلّ يُنسيك ما فقدت"❤️
حسبنا الله سيؤتينا من فضله إنا إلي الله راغبون 💚

View more

يأتي الفرج فجأه 🤍✨ - حوقلوا

بيّن النبيّ -ﷺ-
أنّ صلاتي الفجر والعشاء أثقل الصلوات على المُنافقين.
وقيام المُسلم بالمُحافظة عليهما وأدائهما في أوقاتهما يؤدي به إلى الخُروج من النّفاق ومن صفات المُنافقين..
قال النبي ﷺ (إنَّ أَثْقَلَ صَلَاةٍ علَى المُنَافِقِينَ صَلَاةُ العِشَاءِ، وَصَلَاةُ الفَجْرِ، ولو يَعْلَمُونَ ما فِيهِما لأَتَوْهُما ولو حَبْوًا، وَلقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ بالصَّلَاةِ، فَتُقَامَ، ثُمَّ آمُرَ رَجُلًا فيُصَلِّيَ بالنَّاسِ، ثُمَّ أَنْطَلِقَ مَعِي برِجَالٍ معهُمْ حُزَمٌ مِن حَطَبٍ إلى قَوْمٍ لا يَشْهَدُونَ الصَّلَاةَ، فَأُحَرِّقَ عليهم بُيُوتَهُمْ بالنَّارِ).
#صلاة_العشاء.
الشباب في المسجد🏃🏻‍♂️

View more

من كتر التفكير ووقت الفراغ دماغي بدأت تتعبني لدرجه اني مبقتش افهم الكلام اللي بيتقالي حد يعرف ايه الحل عشان ارجع زي الاول حتي بعد ما بدأت املا وقت فراغي برضو دماغي مش زي الاول ساعات مبفهمش الكلام برضو 😢

مريت بالمرحله دي كتير جدا ومن واقع تجربه اقدر اقولك اشتغل..اشتغل اي حاجه اعرف ناس ف الشغل مش هتبقى فاضي تفكر وترجع هلكان تنام لحد م الوقت دا يعدي

View more

بتعمل ايه لمآ بتحس ان حد عايز يخسرك؟

_معرفش ليه بيعملو كده اصلا ويتعبو اعصابنا ويخترعو ف حجج وحاجات غريبة لا تعقل يبقي هما بس ال مقتنعين بيها .. لما ممكن يقولوها بكل بساطة من غير تحوير ولف ودوران... وهنفتحلهم احنا الباب والله !!

View more

قاعده ف البيت زي عمود النور🥲

طيب أنتِ ممكن تستفادي بِـ القعده دي ،وهي أن ممكن تستغليها بإنك تقرأي كُتب مثلاً أو تحفظي القرآن الكريم ،اسمعي دروس دينيه من ع النت ،، وسيبك من التليفزيون والحاجات اللي بتضيع وقت دي واللي مش مِنها فايده .

View more

هَل القَلبُ يَكرهُ مَن أحبّ يَومًا ؟

ghorba14’s Profile Photoغُرْبَة.
لا أظن ذلك ، ف العلاقة بين القلب والحب هي أشبه بإنسانٍ ترك مسقطَ رأسهِ ومضى تاركاً خلفه الكثير من الاوجاع ، رغبةً في عيشٍ آخر يُرضيه ..
هو نفس الإنسان هذا ، مهما ابتعد عن ملاذه الأول وملجأه .. لا بد ان يقتله الحنين لِأول مكان ابصرت بِه عيناه .

View more

كلمة من شخص لا يمكن تنساها..؟

hossam148’s Profile PhotoHö ßß ÃM ⁦(◠‿◕)⁩.★|ZOHD|
كان عندي جلسة إمبارح ورايحة أنادي للشهود عشان نلحق الجلسة، قابلت حد كان جارنا زمان وعارف أبويا لقيته بيبصلي وهو مبسوط كده وبيقولي" أنا بفتخر بيكي يا آية وفعلا اللي خلف ماماتش" ودي من أكتر الجمل اللي عمري ما هنساها في حياتي واللي بجد فرحتني جدًا..

View more