@Aefawahaya

ღنَغرسُ فِكرةღ

انا زهقت اوووووي من نفسي بجد و قرفت، انا اطول فترة التزمت فيها بعهدي مع ربنا لا تذكر اصلا، و ابعد و اخلف العهد و ارجع اصلي و اعييييط و كل مرة علي كده و قلبي يتأثر بالرجوع لربنا و بعدين ولا اكن في حاجة و اتنيل تاني و اتوب تاني و مافيش ثبات مافييييييييش مافيش سراط مستقيم اعمل ايبييييييييييه

طالما كان فيه فرصه للوقوع في الذنب
يبقي فيه فرصه أكبر للتوبه
ايه أكثر حاجه بتخليك تنتكسي ؟
✿ ✿

الوحده، و الزعل، اكتر حاجتين. غير كده ببقي راضية عن نفسي و الفترة الحلوة دي استمرت سنه ❤

ماشاء الله ...اللهم بارك
سنه مش شويه يا بنتي طالما قدرتي تثبتي سنه يبقي تقدري تثبتي العمر كله بفضل الله
طيب ليه وحيده
مش عندك صحبه صالحه ؟؟
طب تيجي نبدأ بدايه جديده سوا ونتوب عن اللي فات ؟
✿ ✿

موافقه طبعا، معنديش صحبة، كان عندي، الشخص اللي كنت بحبه.. اللي بسببه استمريت سنه راضية عن نفسي و بتقدم، و دلوقتي مش بنتكلم علشان ربنا، بقالنا انهارده 9 شهور، اكتر ايام ال 9 شهور مش حلوة و كئيبة، فهماني؟، انا عارفه انه حرام الكلام بينا بس كان بيسندني ف حاجات اكتر، مش عايزه ارجع بس زعلانه

" مش بنتكلم عشان ربنا " أحسن ما كتبتي
فهماكي جدا وحاسه بقلبك
لكن أنت تركتي هذا الشئ لله فابشري بخيرا كثييييرا من الله
عارفه أنك مش عاوزه ترجعي لكن هذا الشخص كان شاغل جزء كبيييير من حياتك
حاليا هذا الجزء مكانه خالي ....فيه فراغ دلوقت يبقي لازم تمليه
لأن الفراغ ده بدايه الوقوع في الذنب
هنتفق اتفاق ؟
الصلاه دي مهما كان حالك مهما كان تعبك لازم تصلي حتي لو مش حاسه بالخشوغ
مفيش يوم يعدي تضيعي فيه صلاه واحده حتي وإنتي في أكثر الاوقات فتورا مينفعس الصلاه دي الصله بينا وبين ربنا ازاي نقطعها اول حاجه ستسألي عنها تمام ؟
تاني حاجه بقي لو مش صايمه النهارده يبقي هتبدأي من بكره تصومي ماشي فالصيام جنه ووقايه من الوقوع في الذنب ؟
وورد من القرآن بعد صلاه الفجر كده والأذكار ؟
تبعدي عن أي حاجه ممكن تشغل قلبك به ولو نصيبك هيجي هيجي هيروح فين يعني
والزمي الدعاء أن يثبتك الله ويأخذ بيدك
أنا متأكده طالما قدرتي تلتزمي فتره وطالما قدرتي تبعدي عنه الفتره دي كلها يبقي تقدري تكملي ويكون دافع الألتزام من داخلك
دا اكونت ممكن نتواصل عليه ونكون عونا لبعض https://m.facebook.com/naghresfekrah#_=_
✿ ✿

تسلميلييييييي شجعتيني💜🌸🌸🌸 الحمدلله ملتزمه ف الصلاة و السنن الرواتب و كنت صايمه انهارده بس كسرت صيامي عشان اروح مع ماما نزور قرايبها، هبعتلك ع الفيس و جنب الكلام ورده عشان تعرفيني 🌸

سلمك الله من كل سوء ❤
ماشاء الله دا إحنا هنتعلم منك بقي ..الله يعزك
ماشي متفقين

✿ ✿

Language: English