@eetrafat0

" فضفض احنا سامعين "

عندي مشكله اني لما بلاقي حد محتاس قدامي بحاول اساعده وممكن اخلصله شغله كله وبنبسط بس بتبدي المشكله بعد كدا لما الشخص دا يفضل يطلب مني اخلصله وافهمه كل باقي شغله وممكن افضل سهرانه لوحدي بخلص شغله وبتعب جدا وللاسف مبعرفش اقول لا ولو تكاسلت بيتقمصوا مني واني اتغيرت ف بحاول ارضيهم وارجع نفس الدوامه

الفكره ف ان الشخص الطبيعى مش اللى انتى بتتعاملى معاهم بس بيفكر ان بدام عملتى حاجه كويسه ليا مره ف ده العادى بتاعك وعادى كمان بالنسبه لى انى اطلب اللى انا عايزه مهى كويسه وهتساعدنى ع الاقل ولو معرفتش هتعملى الشغل
كل ده ممكن يتحل لو انتى بشويه زوق منعتى ده لو حد طلب مساعده قوليله how to fix it مش wait i know how ti fix it الانسان بطبيعته متكاسل وبيحب اللى ينجزله شغله
ف حضرتك هتفكرى بس 5 ثوانى قبل ماتبدأى تقولى انا هعمل الشغل ده قوليله هو بيتعمل ازاى وساعد نفسك عشان تتطور منها بالاضافه ان هيكون عندك شغل لازم يخلص برده
عايز اقول ان الفكره فيكى انتى اللى تقدرى تقولى لا بعدين انا مش فاضيه دلوقتى .

حاليا مفروض اني فاضيه لاننا ف الحظر بس معنديش خلق اني ادور واتعب ف مجال غير مجالي والشخص دا موجوده معايا ف البيت ٢٤ ساعه ولما حاولت اقول دور كدا وانا معاك اخدت جنب مني وزعلت وانا مبعرفش اكون ف مكان حد متضايق مني ولو شويه نفسيا ببقى متضايقه وزعلانه

متتعوديش على كدا انتى كدا بتيجى ع نفسك وده أسوأمن تخليص الشغل
هتزعل مره اتنين تلاته بعدين هتحس محستش انتى مش ذنبك تعمليلها شغلها انتى كمان عندك حياتك واللى عايزه تعمليه مش شرط شغل ممكن بس انك مش ف المود ف ليه تحطى نفسك ف الوضع ده
اتعاملى عادى قوليلها دورى ف كذا كذا و كذا لو ملقتش اديها نصايح فقط لكن متستهلكيش نفسك بالشكل ده

هحاول حاضر شكرا لذوقك وللاجابه وانك رفعت روحي المعنويه 🌸

بصى انا فاهم طبيعه شخصيتك جدا وانك بتحاولى تساعدى وده مش وحش وليكى الاجر ليه من ربنا باذن الله بس أهم حاجه انك متجيش على نفسك ساعتها هتتضايقى اكتر من ان حد بس موجود ف المكان مضايقك فيه اساليب كتير تقدرى تطلعى بره المود والحوار ده اهمها انك تقنعى نفسك انك مش مقصره معاها وان ده فيه استهلاك واستغلال ليكى ف بتخرجى نفسك من الدايره دي بس
الشكر لله انا اصلا بحب الشخصيات الطيبه جد العفويه دى
هتقدرى تعديها ♥

Language: English