@elnagah

طوق النجاة

مش عارفه ، طول الوقت شكل مع أمى ووردى من القرآن لم يعد حتى ربع ما كان وحفظى ، حتى اذكارى ، وعصبيتى الدائمة ، وعزلتى ، وعدم الإهتمام بنفسى،

لييه كل ده؟
لو حابه تحكي إحكي و ابعتِ رمز ف النهايه أجاوبك فيه ، و انا سمعالك..
🍒

بصراحه لاء ايوه أكادمسة زاد ان شاء الله والعمل بتاعى ده لازم ٣ بوستات كده مثلا فى الأسبوع واحتما احفظ قرآن للاأطفال

طيب تمام ، هنحط ورد يومي حزب..
و الصلاه ، النوافل هنبدأ بالفجر و المغرب و الوتر
القيام و الضحى -على حسب مقدرتك-..
أذكار الصباح و المساء و النوم و الصلاه..
سورة الملك قبل النوم ، ممكن نقرأها بعد العشا
__
ممكن نسمع سلسلة مع نفسي ، هتفيدك جدًا..
_
و لو لقيتِ نفسك عملتِ ذنب معين نلحقه بإستغفار و توبه و ممكم نعاقب نفسنا و كل ما تعملي شئ كويس نكافئ نفسنا..
و نتابع يومنا يوم بيوم..
🍒

أنا الحمد لله محافظه على السنن كلها بس تمام ان شاء الله الورد جزب ده قرآه ولا مراجعة ؟ والأذكار ان شاء الله هحاول أنتظم عليها دليل مع نفسى سمعت منها ١٠ حلقات ممكن ناخد الخطوة اللى بعد كده؟💙

اللهم بارك ، حلو جدًا..
نخليه مراجعه و قراءه طيب؟
نكمل دلوقت مع نفسي و بعدها نشوف حاجات غيرها..
و ممكن نسمع تفسير للشيخ أحمد عبدالمنعم
🍒

يعنى هو الحزب بس ان شاء الله ؟ هيكون فى وقت انى أسمع تفسير ؟

ايوه بإذن الله..
لو لقينا وقت دلوقت نسمع تفسير ، ملقيناش خلاص ، نستنى شويه..
بس المهم دلوقت نلتزم باللي قولنا بقى ، ماشي؟
🍒

تمام ان شاء الله يعنى أنا المطلوب منى إنى أراجع كل يوم حزب والصلوات والسنن والأذكار وكل يوم درس مع نفسى ٠ والعمل الطبيعى بتاعى زى سورة طه وهكذا ؟ طيب نظام المتابعه هيكون ازاى؟

بإذن الله..
هترسليلي تقريرك بكل شئ عمليته و اللي عملتيه قدامه✔️⁩ و اللي متعملش ❌⁦، و إختاري رمز للمتابعه..
🍒

تمام ان شاء الله جزاكى الله خيرا 💙💙 حقا أذهبتى همى أحبك فى الله 💙 يسر الله أمرك وفرج همك ورزقكى من حيث لا تحتسبى 💙💙

يو ميد ماي داي بالله 💚💚🤭
ربنا يزيل همك و يسعدك و يراضيكِ يا حبيب 💚
🍒

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعتذر جدا على التأخر وجزاكى الله خيرا لأنك سألتى عليا 💙 الحمد لله امبارح كان كله تمام إلا صلاة الضحى النهارده بقى الأذكار ✔️ الصلوات بالسنن ✔️ حزب الورد والحفظ ✔️ درس فى دليل مع نفسى ✔️

و عليكِ السلام يا حبيب 💚💚
عااش جدًا اللهم بارك 👏👏💚💚
🍒

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزب القرآءة والورد ❌ربعين بس الصلوات والسنن والوتر ✔️ الأذكار ✔️ دليل مع نفسى ✔️ ( العقل هو أن تمسك نفسك عن سوء الأخلاق الآخرة : تحتاج ناس يعبدون الله يمكن أن أعقل اذا علمت أن للعقل حدود ، وممكن أن أعقل بدون الفلسفة والمنطق ؛ ولكن من خلال القرآن وتفسيره ) 💜

ليه التقصير ف الورد ، لعلك بخير؟ 👀
عاااش جدًا للباقي 👏👏💖💖💖💖
🍒

ميتكررش ان شاء الله فاكره الجروب اللى انا فيه اللى قولتلك مطلوب منى كذى بوست ، فى منه جزء للقرآه كده ، المفروض انى اكون قرأت فى الكتاب اللى هما محددينه ٣٥ ولسه مقرأتش ولا واحده

ماشي 🚶
نبدأ نقسمهم بقى و ننجز فيهم؟
و بلاش كسل 🙂😒
🍒

Language: English