@A7med01128960

αнмєɒ

مساحه ...🌻

lolaalaa742’s Profile PhotoAlaa
امبارح كنت قاعد مستني السحور كالعاده عالساعه 2 كدا ، ماسك الفون وفاتح فيس وبنضحك انا وصحابي فالكومنتات عند في بوست عند واحد منهم ،، كنت انا في نفس الوقت وفي غفله ايدي جات ع انفي عادي جدا بشد شعرايه جوه انفي لقيت ايدي غرقت دم اترجفت من كمية الدم اللي بتنزف مني علي مطلعت منديل من العلبه وحطيته ع انفي ببص لقيت الدم عالارض وعالسرير المنديل اتملي دم ولسه موقف النزيف وبقيت عاوز اعمل اي حاجه مش عارف بعد ما اتملي منديلين دم نزلت عند امي وابويا حالا كان في تفكيري انهم يعملوا اي حاجه او يقولولي اتصرف ازاي وحاسس حنفية دم بتنزل مني ، مسكت قطنه لسحه هحطها جوه انفي اوقف الدم بيها لقيتها اتملت مسكت قطنه اكبر منها وكبستها في انفي بسرعه والحمد لله كتمت عالجرح والنزيف وقف ، ايدي اتملت دم والفانله ودقني ، تقريبا امي لو شافتني فالموقف دا كان اغمي عليها ، محبيتش اقولهم وانا بنزف بعد ما وقفت النزيف برحمة الله وغسلت ايديا ووشي قولتلهم واطمنوا الحمد لله عليا قالولي عادي ميجراش حاجه بتحصل مع اي حد ومتلعبش في انفك تاني ،،
المهم الدرس اللي اتعلمته _ كلنا عايشين في ستر ربنا وكل الاقدار الوحشه اللي بتحصلنا دي كانت في الاصل مصائب ولكن الله بلطفه ورحمته بيخففها علينا وتوصل لحجات بسيطه وبرحمته نعرف نتعامل معاها حالا ، كل انسان له رصيد في ستر الله عليه يدوم بالحمد لله والشكر جبر الخواطر ❤ لما حصلي الموقف دا تقريبا عقلي وقف ومعرفتش افكر ولا قولت لامي وابويا ولا اخواتي كل حد في اوضته وانا كانت بتحركني وواقفه معايا رحمة ربنا وعنايته ، حتي لو الموقف بسيط حسيت ان اللي بيسترني مع ربنا دعوات امي وخير ابويا بيعمله لله ❤❤ اللهم اجعلنا في سترك علي الدوام يارب واشملنا في رحمتك لا ضرر ولا ضرار فينا ولا في عزيز علي قلوبنا ❤ الحمد لله دائما وابدا

لقدر الله لو نزفت تانى اول حاجه تعملها انك بمنديل وتسد انفك ومترجعش راسك لورا لمدة خمس دقايق بالكتير وهتلاقى النزيف وقف

ان شاء الله الواحد ينتبه المره الجايه وميعورش نفسه وربنا لطيف ومتحصلش تاني باذن الله ، جزاك الله خيرا ع الافاده 💙💙💙🌸

الموضوع لو اتكرر مع حضرتك ممكن تجيب Epinephrine amp من اى صيدليه وتفضي امبول ع حقنه وتحطها جوا مناخيرك..لو مفيش Epinephrine ممكن تجيب hemostop وهو هو نفس الاستخدام..بالاضافه انك لازم تمشي تلجايه او كمادات ساقعه ع مناخيرك من بره عشان النزيف يوقف.

شكرا جدا جزاك الله خيرا والله 💜💜💜 ان شاء الله متحصلش تاني ودي فايده ليا انا ولاي حد يقرأ الكيو 🌸🌸

لو اتكرر تاني مع حضرتك ممكن تعمل تحليل تشوف فيه نسبة انزيم G6PDوهو glucose 6 phosphate dehydrogenase enzyme لانه لو الانزيم ده ناقص يبقي دي انيميا الفول او favism في ناس بتتولد بيهاوممكن تخف لوحدها كان اخويا نايم عادي جدا وفجأة بابا وهو بيطمن عليه بالليل لقي المخدة غرقانة دم وعرفنا انه بسبب favism

الف الف سلامه لاخوك/ي والله ، بس الانيميا دي ازاي مثلا اعتقد الانيميا بسبب سوء تغذيه او قلة اكل صحي ، لكن انا الحمد لله اكيل وباكل بروتينات علي اختلاف نوعها كتير وخضار وفواكه باستمرار يعني الحمد لله مغذاي 😅 والحمد لله كانت اول مره تحصلي ومتكررتش تاني 🙏لو تقدر/ي تفيدنا في حوار النوع دا من الانيميا يبقي جزاك الله خيرا 💙💙 ، لربما تحصل مع حد كمان من المتابعين

الله يسلم حضرتك الفكرة مش اكيل ولا لأ، اخويا كمان بياكل كويس جدا لكن انيميا الفول مرض جيني ويتنقل من الوالدين للأطفال وللذكور اكتر لانه محمول علي الكروموسومx والذكور عندهم xواحد اما الإناث عندهم XX فلو واحد اتأثر الأعراض مش هتظهر وغالبا مفيش مضاعفات على عكس الذكور وذي ما قلت انه بسبب نقص انزيمG6PD

هو جرح بسيط ف الانف لكن مشكور/ه‍ جدا ع تعبك وتوضيح الاسباب وعلاجاتها طبعا والله 🙏💜💜 ،،،
بس برضو اعتقد ان اللي بتحصل معاه الحجات دي كتير الاسلم يكشف ويطمن مع دكتور شخصي ويتابعه لا قدر الله لو في شئ ، وربنا يسلمنا في صحتنا واجسادنا وميختبرش فينا ضعف يارب 💚

ممكن كمان يحلل urine او بول لان لونه بيكون داكن زي ما قلنا فهيفيد في التشخيص 👌او يعمل وظايف كبد لان في مادة اسمها بيليروبين نسبتها بتزيد لما الانزيم ده بيكون ناقص لان تكسير خلايا الدم الحمراء بيزيد، ويقال إن الأعراض بتظهر بس عند اكل الفول الاخضر او استنشاق لقاح حبوب الفول اللي انا مش عارفه هي فين😂

للمتابعين برضو الكل يستفيد .....

كان الانزيم ناقص لكن من اعدادي للجامعة محصلش حاجة تاني الحمد لله فبمجرد السيطرة علي الوضع في الأول الشخص هيكون احسن كتيير فلو في عدوى تتعالج كويس او دواء معين عمل كدة يوقفه تماما او اكل معين يقلله او يمنعه حسب الحالة وممكن الشخص يطمن بعمل cbc او صورة دم كاملة ويشوف نسبة الهيموجلوبين hg وتحليل G6PD

.....

ومن الأعراض كمان بيكون في غمقان في لون البول لكن اخويا مظهرش عليه أعراض من دي كلها لكن النزيف االي من الأنف بس اللي ظهر وده لأن الشعيرات الدموية في الأنف بتكون دقيقة جدا وحساسة لدرجة انها ممكن ت rupture او تفرقع لوحدها زي ماحصل معاه وهو نايم او زي حضرتك لما شديت شعراية عادي فلما اخويا حلل لقينا نقص

....

انزيم G6PDمهم جدا في المحافظة على RBCs او خلايا الدم الحمراء انها تكون سليمة فلو نقص الانزيم ده نسبة تكسير الخلايا الحمراء هيزيد وهتتكسر قبل معادها اللي ربنا محدده ب ١٢٠ يوم وبالتالي عدد RBCS او الخلايا هيقل عن الطبيعي علشان كدة اسمها انيميا👌وبيكون في محفزات معينة لظهور الأعراض على الشخص

....

من المحفزات دي مثلا دواء معين زي مضادات الملاريا والاسبرين وNSAIDاللي هو نوع من مضادات الالتهاب الغير استرويدية او مثلا حصل عدوى بكتيرية مفاجأة او اكل بقوليات بكمية عالية وخاصة الفول علشان كده اسمها انيميا الفول فلو واحد اخد دوا من دول او اكل فول بالذات وظهر عليه اعرضها زي دوخة وشحوب وتعب وارهاق

....

لقاح حبوب الفول ممكن تكون في المناطق اللي فيها زراعة والله اعلم😂 اسفة ع الإطالة جدا لو في اي سؤال عن اي حاجة في المجال الطبي اتشرف اني اقولها والله🌸 حتى لو هبحث عنها المهم اني في النهاية بحس اني بفيد غيري وان العلم اللي بتعمله بينفعني وبينفع الناس👌 شكرا

....

غالبا الموضوع مش مستاهل التحاليل دي ممكن كفاية تحليل cbc او صورة دم كاملة ونشوف عدد platelets او عدد الصفائح الدموية لأنها المسئولة عن تجلط الدم فلو عددها قليل الدم هياخد وقت اكتر على ما يتجلط فلو حصل مثلا جرح حتى لو بسيط هيستمر الدم او النزيف مدة أطول من المعتاد علشان عدد الصفائح الدموية مش كافي👌

بارك الله فيك/ي ربنا يزيدك ويوفقك وبارك الله لك في علمك 🙏💜

Language: English