@MariamMostafa225

Mariam

لسه قاري الجملة دي في مقالة عن الأزمنة الحديثة:

مساء الخير/ صباح الخير :D

لسه قاري الجملة دي في مقالة عن السلطة في الأزمنة الحديثة: "Living becomes a task that one must perform well, akin to a job where one must earn one's pay." :D

الجملة فكرتني بحاجة تخص النسوية، تحديدا اتكلم عنها عبد الوهاب المسيري ..إنه في العالم اللي مفهوم الوظيفة فيه أو القيام بعمل ما مرتبط بالمرتب والمبلغ اللي بيعمله في اليوم او الشهر ..في العالم ده أصبحت " ربة المنزل" شئ من قبيل الإهانة أو عدم النفع، فالسيدات بيبقو حاسين إنهم وهم بيقولوها كأنهم بيقولوا " أنا ماليش لازمة"، مع إنه إيه في العالم أهم من إنشاء إنسان سويّ جسديا ونفسياً متزن ومُتسق مع ذاته!!.. وبفكر إن النسوية هي الشكل الآخر للنظرة المتحفظة بقوة ناحية المرأة ..الإتنين تمثيل لفكرة إعتقاد شخص ما أو مؤسسة ما إن لها السلطة والمعرفة الكاملة بحيث تملي على المرأة تعمل ايه بغض النظر عن ظروف كل واحدة ..إنتي لازم تقعدي في البيت للأبد، أو انتي لازم تطلعي تشتغلي عشروميت ساعة عشان تبقي قوية!!
بس :)

بتداري على أخطائي! على الله ميكونش خديعة منك وتظهريها كمان شوية :D

I give you my word :D
بس بجد دي مش أخطاء.. عادي جدا يعني

مريم بعد إذنك.. أنا بعتذر للأنون بتاع السؤال دا إني كنت شغالة مدققة لغوية معاه 😂 فعذرا يا أنون، الواحد بيقول أي كلام وهو مش لاقي حاجة حلوة يعني، بعتذر بجد لو أسلوبي ضايقك.

hindkhaled12’s Profile Photoهند
هند تشعر بعذاب الضمير يا أنون :'D

هي الأستاذة هند تقصد ايه بس عشان الكلام مش واضح؟

السؤال الأصلي الأول ..فيه أخطاء إملائية، وهند تُحب أن تحافظ على صورة جمالية للعربية بهمزاتها ونقاطها، لذلك تعاملت كمدققة لغوية مع السائل الأول ..فبتعتذر الوقتي :)
Liked by: Marwa El Abassy

Language: English