Lisää vaan tulemaan. ;)
Listaa tehdessäni huomaan, ettei tee mieli listata tuntemattomampia ennen kuin on läpikäynnyt ne selkeästi tärkeimmät.
Sword of Stranger: Upeaa taisteluanimaatiota, kauniita taustoja ja mukaansatempaava tarina (joskaan ei mitenkään poikkeuksellinen millään tavalla).
Satoshi Kon -tuotanto on mielestäni Must-See jo ihan Ghibli-leffojen tavoin yleissivistyksen kannalta, vaikkei pelkästään niiden uskomattoman laadun vuoksi. Satoshi Kon oli leikkaamisen mestari, joka otti kaiken hyödyn irti animaation mahdollisuuksista. Venytti sopivalla tavalla realismin rajoja ja käytti hyväkseen leikkaustyylejä, jotka eivät muuten olisi toimineet. Hän oli myös hyvä kuvakertoja ja ihmistuntija, mikä näkyy tämän elokuvista. Konin koskettava tapa kuvata yhteiskunnan ulkopuolelle tipahtaneita Tokyo Godfathersissa oli upeaa, mutta toisaalta Paprikan ja Perfect Bluen yhteiskunta-analyyttiset piirteet luovat aivan oman maailmansa.
Death Billiards: Mielestäni tämä 24 minuutin spesiaali/elokuva ei olisi tarvinut kontekstia tai täyttä sarjaa vaan toimi parhaiten juuri sellaisenaan. Epätoivoa, inhimillistä tuskaa, elämäntarinoita pakattuna tiiviiseen ja visuaalisesti upeaan pakkaukseen.
Nerawareta Gakuen: Kaikista ongelmistaan huolimatta nautin todella paljon Nerawaretasta. Se oli viihdyttävä, spesiaaliefektejä täynnä oleva, upeasti väritetty ja mukavan positiivisesti kirjoitettu tarina, jonka ei tarvinnut olla mitään sitä enempää.
Ghost in the Shell ja Akira. Molemmat upeat cyberpunk-leffat eivät turhaan nousseet suursuosioon länsimaissa. Kulttiklassikot näyttävät hyvältä ja toimittavat varman setin upeaa toimintaa tyylillä ja tunnelmalla, jota ei enää nykyisin nähdä.
Redline - Hauska ja valloittava avaruuskilpa-ajo elokuva, missä ei ole muuta tarkoitusta kuin nauttia tunnelmasta ja höpsöstä huumorista. "Redline should not be missed."
Hadashi no Gen & 2. leffa (Barefoot Gen) - Erittäin vaikuttava elokuva kaikille historiasta kiinnostuneille. Hiroshiman ydinpommien tuho on Japanissa erittäin läpikäyty aihe, mutta leffa-adaptaatiot löytävät tavan kuvata tilannetta. Tarpeeksi erilainen verrattuna Hotaru no Hakaan.
Sky Crawlers - Elokuva, joka voi olla kärsimättömämmälle tylsä, mutta mikäli jaksaa istua ilman, että kyllästyy toiminnan puutteeseen voi olla erittäinkin nautinnollinen. Monitulkintainen elokuva, josta on erittäin mielenkiintoista vaihtaa mielipiteitä. Sitä ei saa liikaa spoilata, mutta onnistuu hyvin sanomassaan oudon surrealistisuutensa läpi.
Memories - Kaikki kolme leffaa. Sodanvastainen sanoma aina lämmittää sydäntäni - etenkin hyvin esitettynä.
Sakasama no Patema - Tykkään tällaisista tarinoista suljetuista yhteiskunnista, mutta Patema tarjoaa kivat visuaalit ja hyvää kuvakerrontaa.
Kenji Kawain musilla tehdyt ja Mamoru Oshiin ohjaamat Patlabor leffat ovat parasta mecha+poliisi tuotantoa.
Aura: Maryuuinkouga Saigo no Tatakai
Jin-Roh the Wolf Brigade
Little Witch Academy
Sword of Stranger: Upeaa taisteluanimaatiota, kauniita taustoja ja mukaansatempaava tarina (joskaan ei mitenkään poikkeuksellinen millään tavalla).
Satoshi Kon -tuotanto on mielestäni Must-See jo ihan Ghibli-leffojen tavoin yleissivistyksen kannalta, vaikkei pelkästään niiden uskomattoman laadun vuoksi. Satoshi Kon oli leikkaamisen mestari, joka otti kaiken hyödyn irti animaation mahdollisuuksista. Venytti sopivalla tavalla realismin rajoja ja käytti hyväkseen leikkaustyylejä, jotka eivät muuten olisi toimineet. Hän oli myös hyvä kuvakertoja ja ihmistuntija, mikä näkyy tämän elokuvista. Konin koskettava tapa kuvata yhteiskunnan ulkopuolelle tipahtaneita Tokyo Godfathersissa oli upeaa, mutta toisaalta Paprikan ja Perfect Bluen yhteiskunta-analyyttiset piirteet luovat aivan oman maailmansa.
Death Billiards: Mielestäni tämä 24 minuutin spesiaali/elokuva ei olisi tarvinut kontekstia tai täyttä sarjaa vaan toimi parhaiten juuri sellaisenaan. Epätoivoa, inhimillistä tuskaa, elämäntarinoita pakattuna tiiviiseen ja visuaalisesti upeaan pakkaukseen.
Nerawareta Gakuen: Kaikista ongelmistaan huolimatta nautin todella paljon Nerawaretasta. Se oli viihdyttävä, spesiaaliefektejä täynnä oleva, upeasti väritetty ja mukavan positiivisesti kirjoitettu tarina, jonka ei tarvinnut olla mitään sitä enempää.
Ghost in the Shell ja Akira. Molemmat upeat cyberpunk-leffat eivät turhaan nousseet suursuosioon länsimaissa. Kulttiklassikot näyttävät hyvältä ja toimittavat varman setin upeaa toimintaa tyylillä ja tunnelmalla, jota ei enää nykyisin nähdä.
Redline - Hauska ja valloittava avaruuskilpa-ajo elokuva, missä ei ole muuta tarkoitusta kuin nauttia tunnelmasta ja höpsöstä huumorista. "Redline should not be missed."
Hadashi no Gen & 2. leffa (Barefoot Gen) - Erittäin vaikuttava elokuva kaikille historiasta kiinnostuneille. Hiroshiman ydinpommien tuho on Japanissa erittäin läpikäyty aihe, mutta leffa-adaptaatiot löytävät tavan kuvata tilannetta. Tarpeeksi erilainen verrattuna Hotaru no Hakaan.
Sky Crawlers - Elokuva, joka voi olla kärsimättömämmälle tylsä, mutta mikäli jaksaa istua ilman, että kyllästyy toiminnan puutteeseen voi olla erittäinkin nautinnollinen. Monitulkintainen elokuva, josta on erittäin mielenkiintoista vaihtaa mielipiteitä. Sitä ei saa liikaa spoilata, mutta onnistuu hyvin sanomassaan oudon surrealistisuutensa läpi.
Memories - Kaikki kolme leffaa. Sodanvastainen sanoma aina lämmittää sydäntäni - etenkin hyvin esitettynä.
Sakasama no Patema - Tykkään tällaisista tarinoista suljetuista yhteiskunnista, mutta Patema tarjoaa kivat visuaalit ja hyvää kuvakerrontaa.
Kenji Kawain musilla tehdyt ja Mamoru Oshiin ohjaamat Patlabor leffat ovat parasta mecha+poliisi tuotantoa.
Aura: Maryuuinkouga Saigo no Tatakai
Jin-Roh the Wolf Brigade
Little Witch Academy