@hananmasoud2ooo

Hanan

لكل شخص كامل الحريه في حياته و سؤالي لمعرفة الآراء فقط وليس لتغيير أو التدخل في حياة أو تصرفات أحد ما هل وضع البنت لصورها علي مواقع التواصل صح ✅ ام خطأ ❎ كيف تشعر وأنه ايا كان يستطيع مشاهدتها أو أخذ صورها🤔 وسؤالي جاء للبنت فقط لان البنت ذات قيمه وليس تفرقه عن الولد⁦ اتمني مساعدتي بالرد وشكرا🤝

بغض النظر عن انه حريه او حراام او حلااال
ناا شاايفه انهاا حااجه مش مستحبه خاالص ان اللي يسوي واللي ميسوااش يشوف صورهاا
خصوصاا ان الايااام دي بقي بيحصل مصاايب بالصور دي ويمكن مصاايب كلمه قليله شويه صورك حلوه وجميله خلااص خليهاا لنفسك وبس مش هتستفاادي حااجه لماا تعرضيهاا لشباااب يعني

والله تفكير ان البنت بتعرض صورها للشباب دا تفكير واحده مريضه ،لان دي حريه "انت حر مالم تضر" اكيد انت حد معقد وراجعيه ف لازم تقولي كدا لكن لو تعرفي اننا ف القرن 21مش هتفكري كدا

اولاا من الكلاام بااين ان دا بنت مش ولد لاان لو ولد اكيد رده هيكون معروف داا اولاا
ثاانياا بقي ياا اللي مش معقده ورااجعيه يااا اوبن ماايند عااوزه سبب مقنع انك تعرضي صورك للنااس واللي يسوهاا وميسوااش يشوفهااا والشبااب تتدخل تتغزل فيكي وتقوليله عيونك يااا قمر 😌😏
لاا يحببتي ناا عاارفه كويس انناا ف القرن 21علشااان كداا بقولك ان صورك اللي انتي شيفااهاا حريه شخصيه دي ممكن حد يااخدهاا وف ثاانيه مستقبلك يضيع علشااان حريتك دي ووقتهاا تبقي تندبي بقي وتعيطي وتقولي اعمل ايه واسوي ايه

غ.س ثواني بس هو عشان فالقرن الواحد وعشرين يبقي خلاص يعني 😂😂🤔 البنت قالت مش مستحبه ودي فرايك غلط 🤔 بس فيه ناس حبه كده أنها محطش وانا من الناس اللي بحترم اي بنت في ده 😊👀

بتحترم البت ف ايه تحط ولاا متحطش ...!!
ناا اول لماا بدأت كلاامي قولت بغض النظر حريه او حرام او حلاال مليش دعوه وقولت مش مستحب يعني محرمتش ولا جرمت اللي تعمل كدااا
هي بقي شاايفه الحريه بأنهاا تعرض اللبوم صواارهاا للنااس علشااان احناا فالقرن 21😌🙆

هو حرام سواء انتي شيفاه حرام شيفاه حلال هو خرام و الانون ده ربنا يهديه

ناا عاارفه انه حراام ديناا وعيب اخلااقي ومش مستحب مجتمعي بس ناا حبيت اوصلهاا الفكره بطريقه تاانيه لاانهاا مش طفله اكيد وعاارفه انه حراام وعيب ومش مستحب

معلش ايه المصايب الي بتحصل دي لما وحده تحط صورها معلش م احنا بنروح الجامعه وف ثواني ممكن حد يصورني وانا مش واخده بالي لا ويصورتي مليون صورة ايه وجهة نظرك بقا

معلش مهو لماا وااحد يصورك ف الشااارع او الجاامعه لو جبت طفل صغير هيعرف انهاا ف الشااارع
المصيبه دي كتير اووي منهاا ان ممكن حد يبتزك بالصور دي ممكن تتحط ع موااقع مش كويسه ممكن حد يعمل بيهاا اكون فيك زي اللي بيتعمل هنااا دي حااجاات كتير اوووي ابسط مثاال مسمعتيش عن جروباات اللي اتعملت لبناات ف المنصوره وكاانت صور متفبركه معظمهااا كل داا وتقوليلي عاادي بصي ناا مش بهااجمك والله بس بنصحك صورك ف فونك يستي لو صوره عاجبااكي اوووي حطيهااا استوري وااتس واعملي استثناااء لااي حد غريب مش موثوق او حطهاا wallpaper لشاات الوااتس

فعلااا كلامك صح جداااا ... وانا كابنت بحتىرم اوووي البنت ال مش بتحط صورهااا 💙.. واغلب البنات ال بتحط صورهااا اغلبيتهاا بتبقي عاوزه تسمع كلمه حلوه ✋

haidyzahran236’s Profile PhotoH a i d y♥
كلاام جميل 🌸

https://ask.fm/ali_mohamed720/answers/160935926067?utm_source=copy_link&utm_medium=android الشخص ده كتب تقريبا نفس اللي بتقوليه من شهر

كلااامه مظبوط ومليون ف الميه. وكلاامه يحترم جداا كماان ومش ناا لوحدي ولاا هو لوحده اللي بيقول الكلاام وداا وبيأكده داا اي حد عااقل عاارف الكلاام داا نا بقاالي سنتين هناا محدش يعرفني ولاا شااف صورتي ولاا يعرف عني بياناات شخصيه حتي بس موضوع الصور واالاكونتاات الفيك دي انتشرت اوووي واخرهم ف المنصورة
@ali_mohamed720

https://ask.fm/ali_mohamed720/answers/158563026739?utm_source=copy_link&utm_medium=android وف مره كمان برضه كان كاتب ده اللي تقصديه !! اللي اتحرشوا بيهم ف المحل ؟!

طب والله الراجل داا يترفعله القبعه بجد يعني
لاا ناا قصدي ع اكونتاات تليجراام اللي اتعملت من شهر تقريباا كاان فيهااا صور متفبركه كتير جداا ع حد علمي صور مينفعش تتشااف اصلاا اللي من المنصوره اكيد سمع عن الموضوع داا
ف شخص كماان اتكلم ف الموضوع داا وكتير جداا مش هماا بس لان زي ماا قولت اي حد عااقل عاارف الكلاام داا كويس
https://ask.fm/Face___Of/answers/160698888954/likes

انا هكر وبقالي اكتر من سنتين بهكر في الاكونتات من نفس النوع ده."فيس-تويتر"فقط بس التيلغرام ده لسه معرفهوش

يعني الكلاام اللي بقوله صح ؟
يعني ممكن حد يضيع مستقبل بنت بصور صح ؟

انا بهكر الاكونتات دي علشان مستقبلهم ميضيعش يعني مش انا اللي بعمله انا بهكره وبفتحه وبمسح الصور والكلام والاكونت كله .

اممم فهمت
ربناا يهدي بقي
وانصح الانون صااحب الكيو داا بقي

Language: English