@mezo2061998

مُعتزّ

محتار بين سوني وهواوي واوبو ترشح ايه

〰️
الكلام ده من وجهة نظري اقسم بالله عشان مزعلش حد ( انا معيش اي موبايل من دول .. انا معايا سامسونج وبحبه )... انا كنت شغال في الموبايلات مش من كتير يعني بس وقفت فهقول علي ان الشركات ديه حتي الآن ده مستواها :
💣 السوني :
موبايل هش .. بيقع من علي الكوميدينو يجيب شاشة 😂 اه وكان Z5 🤣 ...يعني مش سوني اي كلام يعني ... وجالي موبايل سوني مبيلقطش شبكة وكان جديد نوفي .. وصاحبه بيقولي انه عايز بوردة 😂✌ لقيته مش متعرف IMEI ( يعني حاجة سوفت ) وللاسف اللي قالوا كده دول التوكيل .. يعني سوء خدمة وبيتأخروا في جيبان الموبايل .. واحد صاحبي كان معاه Z3 الموبايل دخل فيه مية حاجة باظت فيه وداه التوكيل قعد فوق التلت شهوور مأخرينه وفي الاخر معملوش حاجة تذكر وباظت تاني
〰️
💣 واوي (لغة الانجليز ) او
هواوي (العرب ) عشان محدش يزعل من حد 😂
مبحبوش لان السوفتوير بتاعه وحش بس .. اما هو اداؤه يعني شغال ... بس مجربتش غير نوع وحش منه ... وللاسف معجبنيش بس هو مشههور وليه اسمه يعني وعجب ناس كتير انه مبيهنجش ايام سامسونج ما كانت بتهنج 😏 بس يعني حلو شوية ..بس احسن من سوني ديه اكيدة
〰️
💣 Oppo
"علي رأيي واحد شغال معايا يعني . الموبايلات اللي زي انفينكس واوبو مينفعش يمسكها الناس في اجتماعات شركات او كده ... مش فخمة " ديه وجهة نظره ...
وجهة نظري انه شبه انفينكس والحاجات اللي فيه عالية بس عمرها قصير هيديك كاميرا حلوة هتقعد معاك سنة وهتلاحظ الفرق هيبدأ يظهر .. بطارية هتتصدم باللي بيحصلها ...قفلان لواحده هيبدأ السوفتوير ميستحملش التطبيقات والتشغيل وكده هيبدأ يبوظ .. لو عايز تجيب موبتيل يكون امكنياته حلوة وفي متناول الايد ... يبقي هات شاومي بدل اوبو .. نصيحة يعني ..رغم عدم توافر قطع غيار زي اوبو
〰️

حلو كاميريا وماتيريال وسرعه طيب انا مهم جدا الكام عشان شغلي

〰️
اه كاميرته ١٣ ميجا من قدام ومن ورا 😂
انا معايا J7 2015 بردو وكاميرته ١٣ بردو بس الامامية 5 بس رغم انها جامدة بس مش زيه بردو فرق سنين 😂 ... بس سامسونج هو كيمياء من الاداء و التحمل والسوفتوير كده ... تخليك تحب حاجة اسمها سمارت فون والله ... زمان مختلف عن دلوقتي ... كمان مفيش شاشة شبه سامسونج يعني .. Apple بتشتري منها الشاشة اصلا عشان هما و LG اعلي ناس في الشاشات ال Super amoled و ال OLED فعندهم احسن شاشة و احسن كاميرا وفيها Portrait mode شبه الكاميرات الفوتوجرافي
〰️

امممم تمام مع اني مش بحب سامسونج .. طب رايك ف ايفون مزايا وعيوب

〰️
ايفون ليه مشاكله .. الايكلاود 😆 بيقفل ومبيفتحش تاني غير ب ٢٥٠ دولار 😂 ومش اي ايفون كمان 😥 ... كمان سامسونج احسن منه بالارقام بس مش بالبريستيج ✌ بس اعتقد S9 ك بريستيج احسن من ايفون X ... بس نرجع لكلامنا انت معاك ٥٠٠٠ جنيه هتجيب ايفون 5s او 6 بالعافية ... الا بقي لو قررت تجيب صفقة جامدة من واحد صاحبك لقي ايفون ٧ مش عارف ب ٥ الاف ممكن تلبس جامد ويطلع مقفول اي كلاود او ملعوب فيه لعبة هتضيع كل فلوسك ... فهات جديد احسن ...
وفي الآخر هات التيليفون اللي يكون مناسب معاك ومرتاحله مش لازم يلقي احسن تيليفون في العالم .. وكلها تليفونات وكله رااااايح 😂✌
〰️

مش عارف يعني ايه اي كلاود ؟؟ بعدين مش مهم عندي البرستيج يعني

〰️
اي كلاود اول ما بتجيب ايفون ... بتسجل بحساب ايكلاود زي حساب جوجل كده .. بس حساب جوجل معلوش حماية تذكر زي ال apple ...
انت بتتعامل مع اكبر شركة للحماية مفيهاش اي ثغرة مهما سمعت فتايين بيقولوك بيتهكر مبيتهكرش ... لاني حاولت ياما بكل الطرق ومفيش غير انط تبدل بوردة موبايل كاملة عشان يشتغل ...فلو انت جايبه مستعمل وعملت Update وظهرتلك يبقي خلاص كده بالشفا الموبايل راح يعني ... عشان كده بعتبر اللي يجيب ايفون مستعمل بيعمل اكبر مخاطرة ✌
〰️

معلش غير اللي بيسأل ده خااالص infinix ماله بقى 🤔 ؟!

〰️
انفينكس زيرو ٢ مع واحد صاحبي اوي... فمن اول ما جابه واحنا ملاحظين بقاله سنتين معاه .. اول سنة كان تمام لحد ما نزلوا update جديد فيه مشاكل ... فاضطر ينزله روم معدل " سوفتوير مش اصلي " باختصار ان الشركة مش مهتمة بالاندرويد اللي هي بتعمله لموبايلتها ... والكاميرا بقي فيها شوشرة غريبة . . مختلفة عن اول ما جابه ... كمان دلوقتي هو البطارية بايظة قلتله يصلحه قالي هيكلف ٢٠٠ جنيه بس هو بيهنج وبيسخن و ٣٢ بت 🤓 " يعني قديم وبطيء باختصار بردو ... بس ديه تجربة يعني ... بس هو قديم 😂 وانا قلت بطلت اتعامل مع موبايلات جديدة لو قريت اول البوست تقريبا فيه دلوقتي زيرو 5 ! فاكيد احسن يعني 😂
〰️

Language: English