@AyaHashem951

Aya Hashem

للبنات لو حد اتقدملك و صارحك بإنه عنده مرض مزمن زي السكر او الضغط مثلا قبل الخطوبه ايه رد فعلكم بصراحه؟

بالنسبالى عادى
ربنا مش بيدينا كل حاجة
ودى امراض انا نفسى معرضة ليها فى اى وقت

لا متهيألي ده بيكون سبب رفض منكم بعد تفكير مش عادي زي مبتقولي

مبحبش حكم مسبق على حد من غير معرفة طباعو شخصيا
انا بالنسبالى عادى لسبب واحد انى متاكدة قدام الحاجة اللى ربنا بياخدها من الانسان بيعوضو قدامها بحاجة تانية ممكن تفكيرى القاصر فى الوقت دة غير مدرك ليها لكن مع العشرة والايام هشوفها اكيد يا بيتقى ربنا فيا ، ربنا بيديلو من وسع. ، هيستحمل الوحش فيا قبل الحلو ، حسابات تانية عند ربنا مش هتدخل انا فيها
انت شايف انو مش عادى خلاص دة شىء يرجعلك

ليه بقى ما هوا تاب و بيحبك مثلا و اتغير جدا ليه من رابع المستحيلات و بعدين مش ممكن مكنش يحكيلك و يسيبك مش عارفه عنه حاجه و شايفاه ملاك؟

انا مش هكدب على نفسى
انا اساس عندى رقم واحد الدين
انا عايزة حد يعينى على ابسط حاجة تقربنى من ربنا وبيتقى ربنا فى ابسط تفاصيل حياتو
ومظنش يجتمع الحاجتين دول فى نفس الشخص أبدا

ايه علاقة الدين ب ده هوا تاب و بقى انسان كويس جدا يعني متدين و محترم و بيراعي ربنا فيكي و لكن غلط غلطه في حياته كانت نقطه سوده لي و ندم عليها و مكنتيش موجوده وقتها بردو هتكرهيه و ترفضيه للسبب ده؟

اعتقد انو من الاحسن يرجع للدين فى النقطة دى
يعنى لو فعلا تاااب وندم ندم شديد من قلبو فالاولى الستر .. مظنش انو يقول حاجة زى دى هيبقى كويس
يكفى انو عارف بينو وبين نفسو انو فعلا تاب

مقدرش يعيش خادعها و ضميره مأنبه انه لازم يحكيلها و يتحمل نتيجة غلطه و مستحيل فعلا يكرر ده و هتكوني عارفه انه مستحيل يكرره و هوا صارحك خلاص هتحترمي صراحته و تكوني انتي ستر لي في الدنيا ولا هيقل في نظرك و ترفضيه ردي بشخصك انتي و سيبك من شخصه هوا او اللي بينه وبين ربنا

فى الحالة دى هستخير
واللى ربنا يقدمو هيكون فية الخير
بس ملحوظة * مش هيقل فى نظرى لانو كان صريح وواضح وندمان *
يعنى لو رفضت ممكن لانى مش مستريحة نفسيا مش اكتر

Language: English