@ahdfathy2792501

عهد☁

عهد 💙 هو معلمات بيرسلوا ٣ دروس اي مش فاهمة يعني بتحفظي قران وبتعملي اي 🌚انا بلو💙

مشتركة في دورة دراسة فقة وعقيدة يا حبيبي اونلاين فالمعلمات بيبعتوا الدروس وشرحها في ريكوردات وبي دي اف و في الاخر بيكون فيه اختار كل أسبوع تقريبا واختبار كل شهر ولما بنخلص الدورة بيكون فيه شهادة 💙🌻

لو كنت اعرف يا عهد كنت بدأت بس المشكله ان معنديش وقت او عندي حاليا بس خايفه اتزنق لما الكلية تبدأ مع ان نفسي وهستفاد كتير وهيكون منفعة😥

عارفة يا بلو .. كنت زيك كده بالظبط😅
كنت بأجل علشان خاطر الكلية .. لكني عايزة اقولك ان الدين طلع فعلا بيرتب لنا حياتنا ويزود فيها البركة 💙🌻

طب اعذريني لجهلي ،ممكن تشرحيلي بتاخدي اي بالظبط لانك قولتي فقه وعقيده وانا مفهمتش ؟وكمان في قران وحفظ وكده ولا اي؟

بحفظ قرآن تبع معهدي انا في منطقة جنبي 🌻
لكن الجروب اللي بدرس منه فقه وعقيدة أوقات بيعملوا حلقات حفظ قرآن 💙
العقيدة بتتكلم عن توحيدك بالله وكيفية جوابك على اسألة القبر الثلاث ." من ربك، ما دينك، من نبيك"
اما الفقه فتدرسي فيه الأحكام الشرعية العمليةالمكتسبة من ادلتها التفصيلية ..
زي أحكام الطهارة والصلاة وغيرها كتير 🌻
* اعذريني اني إتأخرت في الرد لكني غصب عني واللع ومضغوطة جدا ربنا يعلم 💙💙

الحمدلله ي حبيبي💙انتِ أخبارك ايه انهارده يارب تكوني بخير

يدوم حمدك يا بلو يارب .. وتدومي بخير وبتضحكي وفرحانة يارب 💙💙🌻
احسن من امبارح بكتير اللهم لك الحمد .. في فضل من الله

بصلي وتمام بس الاذكار يوم ويوم والصبح بس والفجر مبقدرش اقوم وهكذا بقي💔انما مقدرش ازعل منك ابدا يا حبيبي💙

الله يجبرك يا بنتي يارب 💙💙🌻
اظبطي منبه فونك وخرجيه برة اوضتك بحيث يرن برة ويجبرك تقومي تقفليه وطالما قومتي يبقى خلاص اتوضي وصلي على طول ... وياحبذا بقى لو عندك منبه من القدام دول الزنانين يبقى عظمة اوي 🌻
والأذكار حوطيها جنب المصلية بعد العصر على طول تقرئيها بعد الصلاة
..
وكلي شوكولاتة هتحسن مزاجك كتير ❤.. انا كمان كده بقالي فترة 😅
بس الاكل حلو يا بلو .. ماله الاكل 😅😅💙

انا بظبطه ي عهد والله بس بقوم اطفيه واكمل نوم مع ان بكون نايمه بدري لو حطيته بعيد يمكن م اسمعه بس هجرب انهارده ، ماشي ي عهد الاكل حلو وجميل وانا اصلا بحب الاكل بس هتخن وانا ما صدقت كنت خسيت وهدومي مش هتدخل فيا كل ما اظبط اكلي ابوظه تاني بليل اكلت سندوتش مربي وسندوتش نوتيلا🌚😂ودلوقت واكله بلح بالسمنة

جربي موضوع المنبهات القديمة ده .. او وصي ماما تصحيكي 🌻
اووووف يا بلو افتحي لي الباب انا جاية اتعشى عندكم النهاردة 🙈💙💙
يا ستي قسمي وجباتك على مدار اليوم مش مشكلة خالص .. كده كده اللي بنتخنه في الاجازة بنخسه في الدراسة وزيادة والله 😅

يعني كل مسكر مسكر غلط هتخن بس عشان نفسيتي وحشه باكل كتير غصب عني وبجوع كتير بردو والله المشكله اني الاول من كام شهر كنت بصحي للفجر لوحدي متخيله بعد الاذان او في نصه اصحي لوحدي وكنت بنام متاخره عشان اصلي قيام كمان حاليا معرفش مالي تعبانه والله

فترة وهتعدي. .. بتحصل والله انا عارفة لكننا بنحاول فمتضغطيش على نفسك ونحاولمن تاني مش إشكال🌻

يا حبيبي دا انتي نوري واعملك محشي كمان عشان عاوزه اكل محشي😥😂لا انا عكس الناس مبخسش غير لما اظبط اكلي ايام الدراسه هي هي ايام الاجازه وانا مش عارفه اضبط نفسي تجاه الاكل بس بحاول والله اعمل دايت😥

محشي بتنجان يا بلو 💙🙈
الله ينور قلبك يا حبيبي ..
امممم شوفي انا مش من انصار الدايت لكن طالما في مصلحتك ف مش هقف في طريقك. . انتي اقوى من الحلويات 😂😂✌

هحاول والله،دعواتك ليا بالله عليكي اني ارجع زي الاول وافضل كمان وانا هدعيلك دايما يحبيبي💙💙

مش نسياكي من اول ما اتكلمنا خاالص سوا💙💙🌻
ابشري يا حبيبي .. الله يرزقك خيرا منه وزيادة 🌻

محشي بتنجان بحبه اوي😂😥 عشان انا بحب نفسي وانا رفيعه لان ما شاء الله جسمي قابل للزياده جامد ف بحاول اظبط نفسي بس مش عارفه بس هحاول بجد هحاول وانا اقوي من النوتيلا🚶🏻‍♀️💔😂

انتي اقوى جدا جدا 😅✌
حاولي تخلي الحلويات الصبح وبليل حاجات دافئة
انا فضلت فترة اعمل كده لأنها كانت بتهديني قبل ما انام 🌻

ان شاء الله💙 لا هحاول مأكلش حلويات تاني الفتره دي ع الاقل لان اصلا مباكلش كتير غير وانا نفسيتي وحشه بس ، وهحاول اشرب حاجه دافيه مع ان مبحبش الحاجات السخنه بس هحاول ان شاء الله🌻

ان شاء الله يا حلويات💙💙🌻

امسحي انا دخلت الجروب خلاص💙 ادخل اكلم المعلمة برايفت عادي؟

اه قوليلها انا لسه داخلة جديد محتاجة الدروس اللي فاتت وهي هتساعدك ان شاء الله
ولو احتاجتي اي حاجة قوليلي ابعتهالك انا بيضت معظم الدروس💙💙🌻

حاضر هبعتلها ان شاء الله 🌻 هو الجروب بينزل عليه دروس كل يوم واحنا نذاكرها وكده وفي امتحان وكده ولا لا 🌝😅

تقريبا درسين في اليوم .. الدرس الواحد 1/3 ساعة والمفروض اه فيه امتحان بس احنا لحد دلوقتي ممتحناش

اها طب كويس عشان لو امتحنتو امتحن معاكو،انا بعتلها بس لسه هي مردتش بقي .

بإذن الله يا حلويات 🌻💙
هترد متقلقيش هما بياخروا شوية بس بيردوا

تمام يا حبيبي💙هشوف انا لما يردوا ولو في حاجة هسألك ان شاء الله، اكيد مش مضايقة مني ومن كلامي عشان بتكلم كتير؟

يا باشا متقوليش كده ده انتي بتنوري يومي والله العظيم 💙💙🌻

حبيبي يا عهد ربنا يجبرك انتِ اللي بتنوري يومي وبطمن وانا بكلمك وبحس اني عاوزه اعمل حاجات كتير بتفتحي نفسي انتي😅💙🌻

اللهم واياكي يا حبيبي💙🌻
يا باشا اعملي والله وافرحي محدش واخد منها حاجة

ان شاء الله ي حبيبي💙 بصي جاي في بالي اقوله عهوده بس معرفش حلو ولا مش هتحبيه بس جه ف بالي كده ومعرفش بتحبي حد يدلعك ولا يقول اسمك بس ، ولا اقولك عهد وخلاص😅

يا باااشا انتي تندهي باللي تحبيه ..
انا كانوا بيندهوني بأسماء ولاد عادي لمجرد أنهم فاكرين ده دلع 😂💙
فاللي تحبيه اندهي بيه عادي خالص 💙🌻

😂😂لا مش هتوصل لاسماء ولاد عهوده حلو ملقتش غيره اول حاجه جات في بالي💙🌻

زي السكر منك والله يا بلو💙💙🌻

Language: English