@mmm_XXVII

Dr.mido(society problems)

ازاي افضي دماغي من الحاجات اللي شغلاني انا بركز ف تفاصيل كتير بوست ضايقني مثلا اقعد افكر ف رد واشغل بالي بالتفاصيل دي لدرجة الهستريا بيضيع وقتي وببقي عندي تاني يوم امتحان مثلا وانا مستسلمة ولا بقدر افصل مستقبلي عن التفكير دا ولا عارفة الاقي حل عايزة افوق لنفسي مع العلم مفيش اي نوع من الدعم حوليا

هو شكله مبدأياً كدة وسواس قهري، بس هحتاج أعرف منك سنك وتفاصيل أكتر عن المشكلة، أديني أمثلة مواقف تانية والحاجات اللي بتركزي في تفاصيل فيها زي أيه برضو خدي راحتك في الكلام لأن كل مايكون التفاصيل أدق كل مابنقرب للتشخيص الصحيح للمشكلة أو المرض

لا يارب ميكون وسواس لا 😭😭 انا مثلا ممكن اراقب شخصيات مبقوش في حياتي بأردتي وانا اللي خرجتهم منها بس تقريبا يوميا لازم اخش ع بروفيلتهم كتير جدا خلال اليوم.. ولما اعرف ان ف بوست انا مقصودة بيه افضل مخنوقة وعمالة افكر في كلام اكتبه ابين اني مش فارق وكدة ومهداش الا لما ارد وطول اليوم افضل اراجع اللي

وأنتي إيش عرفك إن البوست يقصدوكي أنتي بالذات بيه؟ ماهو التصرفات دي بتزيد تأكيدي إنه وسواس!

افضل اراجع البوست واجيب كل الزوايا وقصده ومش قصده وتفاصيل الي ما لا نهاية😂😂 حوالي بالظبط خمس اشخاص اول حب خالص رغم اني حبيته بعده وسيبته بس براقب الاتنين واحدة كانت صحبتي وواحدة كانت سبب ف اني اسيب اللي بحبه الاول معرفش براقبها لية بس بحب اشوف كل تفصيلة😭😂 يمكن فراغ لان حياتي شبه فاضية وبقيت ببعد عن.

أنتي قصدك إنك بتراقبي 5 أشخاص كنتي مرتبطة بيهم صح؟

لا انا قصدي انهم 5 اشخاص! انا حبيبت مرتين بس والشخصين مازلت براقبهم لحد دلوقتي والباقيين دول بنات كانوا صحابي 💔💔

طيب آخر واحد أو واحدة علاقتك إنتهت خالص من قد أيه؟ وأطول حد علاقتك إتقطعت بيه برضو من فترة برضو كانت قد أيه؟

ببعض عن كل الناس رغم اني نفسي اوي يبقي ليا حد سواء صحبة او صديق من غير مصلحة بس عندي زمايل وتعامل عادي بس مش قريبين من بعض خالص 😞😞💔

أيه سبب البعد دة؟ مع إنك محتاجة إن يكون ليكي صديق أو صديقة على حسب كلامك؟! محتاج تفسير منطقي للي بتعمليه دة😅

مش هزعل لو فعلا طلع كلامك صح وانا عندي المرض دا بس انا حياتي فعلا بتتدمر 😢💔 ناس مفيش حتي الكلية اللي دخلتها مش بإردتي وعشان المجموع بعد مضيعت ف 3 ث سنتين ودخلت كلية ادبية وانا كنت علمي وكان سبب الوقعة دي اول شخص دا اتاثرت بالخلاف ومقدرتش افصله عن دراستي 💔💔😢 بس الحمدلله علي كل شئ

طيب هو للأسف المرض موجود وواضح، وسواس قهري مع بعض إضطرابات القلق!، العلاج اللي هيجيب فاعلية أكتر هو العلاج السلوكي المعرفي CBT رقم واحد عن طريق جلسات مستمرة، علشان كدة بنصحك ماتترديش في أقرب وقت إنك تروحي لعيادة دكتور نفسي، لو مفيش أي أسباب قوية تمنع دة، فكرة عكس الموضوع والإعتماد على الأدوية الكميائية اللي هقولك عليها لوحدها ممكن ماتجيبش النتيجة المرجوة، ولحد ماتبدأي رحلة العلاج النفسي والسلوكي في عيادة عايزك تعملي الأتي:
1- هتعملي التمارين دي كل ما تبقي فاضية (كل يوم أو يوم ويوم)
https://ask.fm/mmm_XXVII/answers/145929729607
https://ask.fm/mmm_XXVII/answers/145930176583
2- العلاج الكميائي ويتمثل في الأدوية دي Effexor XR بجرعة حباية بعد الفطار وحباية بعد العشاء/السحور، نص حباية بليل، Quetiapine نفس النظام حباية بعد الفطار وحباية بعد العشاء/السحور، Mirtofutal نص حباية بليل وكل الأدوية دي ماتنفعش من غير أكل كويس خلي بالك، ولو بتاخدي أي أدوية تانية إوقفيها علشان مايحصلش مشاكل بسبب تداخلات المواد الكميائية مع بعضها.
3- شوية نصايح كدة أنا ملاحظك إنك منطوية وعاملة عالم خاص بيكي وأرجح بنسبة كبيرة إنك وحيدة ومش بتخرجي من البيت إلا للضرورة! لو تخميناتي دي صحيحة يبقى إسلوب حياتك كله غلط في غلط ولازم تنوي بجد إنك تغيريه!، أنا عدى عليا فترات ببقى زيك كدة لدرجة إني لما بخرج بكتشف حاجات جديدة، بيوت إتهدت وغيرها إتبنى عمارات مثلاً، محلات إتفتحت، أنظمة تعامل مختلفة حتى بين البشر وبعضهم!، إلخ ، لا الإنطواء هيحللك مشاكلك ولا الوحدة هتبعدك عن اللي بتخافي منه للأبد!، إتعرفي على ناس جديدة ودوسي في الحياة بقلب جامد، ماتاخديش إنطباعات مبدأية عن الأشخاص ولاتتوقعي منهم الخير ولا الشر المطلق!، ولحد ماتبدأي بجد تغيري في حياتك دي يسعدني إني أكون أول واحد ينضملها مش بإعتباري دكتور وبيتابع حالته بس، لا عايزك تعتبريني صديق كمان💙

Language: English