@Amedsam

Ahmed Shenawii.

لو حد اعترفلى بحبه و احنا نعرف بعض جيت انا عملتله بلوك.، كدا ابقى قليلة الذوق و معقدة ؟؟؟؟

مش فكره معقده !بس فيها قله ذوق الحقيقه ، يعني لو واحده جت واعترفتلي انها معجبه بيا او بتحبني المفروض اني نحترم جدا شعورها وهحاول تكون علاقتي بيها كويسه حتي لو مش بفكر فيها او مش هيكون ف بينا feelings او حاجه

وهو ليه يعترفلها بدل بيحبها مرحش ليه اعترفلها في بيت اهلها

بصي هكون صريح معاكي كل واحد له وجهه نظر وهو حر فيها ! انتي شايفه انه الصح يروح لاهلها ! غيرك شايف انه صعب او مش جاهز الخطوه دي ومحتاج وقت علشان يكون جاهز للموضوع دا ! بس الفكره ف النهايه لو الشخص دا فعلا بيحبها وعاوزه هيحاول يمشي ف اي طريقه يربطه بيها ويقربوا لبعض ويرتبطوا رسمي

تمام انا معاك بس البنات بتخاف ف بتعمل بلوك تخاف يتلعب بيها او انها تدخل في سكة غلط ف مش شايفة انها قلة زوق منها هو لو حاول معاها مرة كمان ف هي متعملش بلوك وتقوله انها رافضة ارتباط او تقوله ان بيت اهلها مفتوح

هقولك حاجه ، البنت حاليا غير كل البنات ف الفترات او السنين الي فاتت كانو عندهم جهل ! لكن السوشيال ميديا خلت عند كل بنت عندها الوعي الكافي بتصرفاتها وازاي تقدر تتحكم في العلاقه بينها وبين الشخص دا وتعرف امتا تكون معاه وامتا يكون ليها حدود والمفروض يكون في نوعيه البنات بكل دا ، انا والله مش ضد فكره الارتباط الرسمي بس الفكره ازاي شخصين يوافقوا او اني اتقدم لبنت من غير ما اكون اتعاملت معاه علشان اكون واثق هي دي الي حابب اكمل حياتي معاها ! لكن مش اروح واطلب من اهلها بنتهم وبعدها تنصدم اننا مش متفاهمين اصلا

ما هي فترة الخطوبة عملوها علشان السبب دا انا فاهمة والله الي بتفكر فيه بس بجد من كتر الشباب الي بيستغلوا البنات بحجة هتقدملك كتير جدا ف الثقة مش سهلة

عارف دا كويس ! علشان كدا بقولك المفروض يكون ف نوعيه للبنت حاجه زي الكورسات او مراكز التوعيه تفهم البنت الملعومات كلها عن حياتها ومستقبلها وازاي تحدد الشخص الي قدامها ان كان فعلا حاببها او بيستغلها وتعرف كل حدودها وتصرفاتها مع الي قدامها

انا غير كل اللى بيسألوا وشوفت كلامك ده زى ما انت بتقول بنات دلوقتى يختلفوا عن زمان ف برضو أهل دلوقتى يختلفوا عن زمان يعنى هو لو جد وعايز يتعرف عليها اكتر فعلا هو مش هيخطبها عميانى كده ف يروح لأهلها،دلوقتى يقدر يبقي في كلام ويخرج معاها عادى ويتعرفوا ع بعض على عكس أهل زمان مفيش خروج غير بعد كتب الكتاب

للاسف مش كل الاهل هيشوفوا الموضوع بنفس التفكير او العقليه ! يعني في اهل ممكن تفكيرهم ناضج وعاوزين بنتهم تتعرف علي الشخص الي هتتجوزوا ! ويشوفوا في تفاهم قبل الخطوبه او لا ! وف ناس اصلا بيشوفوا لو واحد كان عارفه بنتهم وراح اتقدملها فكره انه شافها قبل كدا دي ف حد ذاتها جريمه ! وللاسف لما بتحصل خطوبه وتفركي وقتها مش بيقولو مكنتش متفاهمين مع بعض لكن بيفضلوا يطلعوا كلام وسمعه ع بنت وكلام كتير

بس هوا طريقته ماحسيتهاش دايركت ، كان بيبعتلي على صراحة اكتر م الشات و انا مابردش و يقولى لو قبلتى نتكلم اعملى اي اشارة ، طريقة حسيتها رخيصة كدا انا الل مضايقنى دلوقت انى بشوفه و بحس اني محرجة عشان عملتله بلوك

الموضوع نسبي ! يعني ممكن غيرك يشوف دي طريقه كويسه انه بيحاول يقرب منك لكن خايف من فكره انك تصديه ! ف هو دا الي ممكن يكون خلاه يعمل كدا ، ف ناس مش بتنيل فكره الرفض ان شخص الي قدامها يرفضها ، ف بيحاول بكل الطرق يقرب منها ! ممكن تشوفيها دا شخص حابب يقربلك وممكن تشوفيها تصرف تافهه او رخيص ف كل واحد بيحسبها بطريقته هو

Language: English