@FawzyHegab541

Fawzy Hegab

ليه مقدمتش في امريكا. يعني في سبب مخليك تحب المانيا اكتر ؟

لعده اسباب، انا بحب اوروبا اكثر من نواحى كتيره زى وجود نظام تأمين صحي وثقافيا افضل من امريكا بالنسبالى
ثانيا ان التقديمات فى امريكا محتاجه مصاريف تقديم كتيره و امتحانات خاصه زي الجي ار اي و انا مكنتش امتحنتها.

معقوله امريكا مفهاش تأمين صحى

فيها لكن هتدفع دم قلبك لو الجامعه مش مأمنه عليك او وظيفتك.
عموما معظم الناس العاديه بتعانى فى امريكا من امر التأمين الصحي.. و اعتقد محلول بالنسبه لطلاب الدراسات العليا وان كنت مش متاكد
واكيد مش دا السبب الرئيسي، لكنى قصدت بشكل عام أشير الى ان الحياه فى اوروبا بالنسبه لحد غريب ممكن تكون افضل من ناحيه جوده الحياه... المواصلات جيده جدا و فيه تأمين صحي الخ...

طب و من النحية العلمية في فرق كبير ؟

على حسب الجامعه... يعني لو هتقارن جامعه كامبريدج بجامعه مغموره فامريكا فاكيد كامبريدج احسن مليون مره..
لو هتقارن هارفارد بجامعه محليه فى مقاطعه صغيره فى اسبانيا او المانيا... اكيد هارفارد احسن.
لو هتقارن بين "كامبريدج" و "هارفارد" فالاجابه هتعتمد على المجال.. واعتقد ان الفرق فالجوده فالحاله دي مش بحاجه لان الواحد يفكر فيه... اللى هيحدد ساعتها حاجات تانيه، زي هتشتغل مع مين وانت مهتم بايه... العرض اللى مقدمينه الخ ..
فالفرق فى الناحيه العلميه مش بيتحدد كفرق بين دوله ودوله لكن جامعه بعينها و جامعه تانيه بيعينها.. واحيانا بين قسم بعينه فى جامعه بعينها و نفس القسم فجامعه تانيه بعينها برده.

Language: English