@FawzyHegab541

Fawzy Hegab

عندك خبرة كويسة ف الموسيقى ؟ ولو اه اكتسبتها بطرق اقرب للأكاديمية؟ ولا بتسمع ال بيحلى لودنك وخلاص لحد ما بقى عندك مفضلات عادى+ بتلعب على اى اداة موسيقية ولا مجرد إستماع

بسمع اللى بيعجب ودني اللى هو فى الغالب موسيقي كلاسيكيه بيتهوفن وموتزارت الخ او الحان عربيه لموسيقيين معينين.
+ مبعرفش أعزف على اي اداه غير التطبيل على مكتبي xD
عامة تعلم العزف كان من احد الخطط اللى بتتأجل منذ الثانويه بالنسبالى.. وفيما يبدو هتتأجل لان هناك الكثير مما هو أنفع و اهم بحاجه للقيام به.

هو انا كنت بحسب الاغانى حرام زى ما كله كان بيقول بس الحقيقة بعد ما فكرت لقيت فعلا مفيش حاجة بتحرمها دينيا و كل ال بيقولو كدا بيعتمدو على ادلة ضعيفة

هو انا قلت انها حلال؟
هو انا مقلتش الاغاني حرام او حلال فى كلامي. انا ذكرت ما افعله، ولم اتعرض لحكم الشرع في ذلك. هل هو حلال ام حرام؟ دي قضيه تانيه.
حابب اقولك معلومه دينيه. تقرير او تحديد ماهو حرام وماهو حلال ليس امرا يُترك للعامي، بل هو عمل يقوم به فقهاء المسلمين وليس للعامي الا "التقليد" بمعني يستفتي فقيها و يسير على مذهبه لان تحديد الحكم الشرعي امر معقد ومش بسيط زي ما ناس كتيره متصوره :)
فلو عاوز تعرف حاجه ما حلال ولا حرام (وبالمناسبه، انا فعلا لم ابحث عن فتوي ولا اعرف الحكم الشرعي الراجح بخصوص المعازف او الموسيقي او الاغاني، حتي لا تظن انى اشجعك على رأي ما) اسال فقيه تثق فى دينه و علمه و خلقه وان لم تجد يبقي تشوف فتوي لجهه مؤسسيه زي الازهر او اي مؤسسه تانيه بتثق في رايها مثلا بحيث يبقي راجعها اكتر من فقيه.
وفقك الله :)

Language: English