@Shimaa_sami99

shimaa samy

تقريبا الاغلب بقا كدا ، ال هو اصلا لو في شخص ناجح يقولك هو ليه ناجح !! حقيقي يعني مجتمعنا بقي مريض وتفكيره عقيم اوي

حاول تعمل لنفسك، متفكرش فيهم...

عمري ما فكرت اني لما بعمل حاجه دا هيبصلها ازاي او هيقول ايه ومكانش بيفرق معايا ، كنت بعمل ال عايزه ودماغي مرتاحه فيه ، بس ك تفكير بستغرب جدا من السبب ال يخليهم مرضي كدا

دي بتكون غيرة من هذا الشخص...بيبقوا دايما شايفينك كويس في حياتك وشغلك ف بيحاولوا يحطموك نفسيا ومعنويا لذلك اعمل اللي يريحك وبس وافتكر دايما ان القاع مليان فاختار لنفسك مكان في القمة??

تمام انتي نفسك قولتيها ناجح .. مثلا لو انتي ناجحه وتعبتي أو حتي متعبتيش لكن الظروف ومقوماتك خلتك توصلي لمكانه معينه وتظهري بشكل معين ليه انا عشان معنديش امكانياتك افضل احسد فيكي واتكلم عليكي ف حاجات مش موجوده لمجرد اني عايز اعيبك ؟ ليه مشتغلش علي نفسي واتعب عشان اوصل ليه اكتفي بالكلام !

محدش بيوصل للمكانة اللي هو بيستاهلها الا لما بيتعب حتي اللي بيوصل بسهوله عالشان عنده مقومات انه يوصل ممكن ميكونش ناجح .... لان مش سهل انك تكون انسان ناجح....وانا مؤمنة جدا ان اي حد بيتعب علي نفسه هيوصل بسهوله ف مفيش داعي انك تفضل تبص لغيرك وتحطم فيه بدال ما انت تشتغل علي نفسك وتكون احسن منه ....."اللي بيتعب بيلاقي" ربنا مشبيظلم حد

دا ال بتكلم فيه ودا ال أقصده انك عشان توصل لازم تتعب ولازم تيجي علي نفسك أو لو صحيت الصبح لقيت نفسي في مكان او منصب مش هكون مرتاح حتي لو فرحان بيه ، بس بيني وبين نفسي انا عملت ايه عشان استاهل المنصب دا ؟ لما تكون تعبت وطلع عينك حقيقي كل حاجه بيبقي ليها طعم وراحه سواء شغب او نجاح او غيره ف لازم يتعب

??❤
Liked by: Mohamed Nemila

احنا في مجتمع القيل والقال وكثرة السؤال وحقيقي بقي في حقد جوا الناس وحش اوي تخليك مبقتش تتعامل معاهم ازاي

وحاول انت بقي تطلع من جوا الصندوق دا...ومتفكرش في حد واعمل اللي يريحك واللي شايفه صح

ع فكره والله انا شخص مزاجي اوي ال هو هعمل ال عايزه وال حابه سواء عاجب ال قدامي ولا لأ المهم انا عايز ايه ومرتاح فيه وعمري ماكنت بقفل علي نفسي لا المهم اكون رايق بس انتي عارفه بقا أن الواحد بيحب يشوف أن دا رأيه لوحده ولا هو شايف حاجه من جانب غلط ... يبقي غلطان ال يعمل قيمة لكلام الناس ف وقتنا دا

متفكرش في حد واعمل اللي يريحك وبسسس??

Language: English